Gam 124

بهترین ها همیشه از بهترین ها الگو گرفته اند

معرفی رشته دندانپزشکی

دندانپزشکی دانشی تخصّصی است که به سلامت و زیبایی دهان و دندان که عضو مهمی در سلامت بدن انسان است توجه می‌کند. وظیفه یک دندانپزشک اقدامات لازم در جهت پیشگیری، تشخیص و درمان بیماری‌های مربوط به دهان و دندان است. دندانپزشکی را با دندان سازی اشتباه نگیرید، دندان سازی فقط بخشی از دندان پزشکی است. در واقع در دندان پزشکی نه تنها به ساخت دندان‌های جدید بلکه به بررسی و درمان بیماری‌های مربوط به دهان، دندان، لثه و انواع جراحی‌های مربوط به آنها نیز پرداخته می‌شود.

 

درس ها و طول دوره تحصیلی

طول دوره عمومی دندان پزشکی 6 سال بوده که شامل دو دوره‌ی 2 ساله (دوره علوم پایه) و 4 ساله (دوره‌ی تخصصی و کارآموزی) است. دانشجویان در ۲ سال اوّل باید واحدهای عملی و نظری عمومی، علوم پایه و برخی دروس اختصاصی را در کلاس‌ها و آزمایشگاه‌های دانشگاه بگذرانند و سپس در صورت قبولی در آزمون سراسری علوم پایه، وارد دوره‌ی تخصّصی دندانپزشکی می‌شوند. در این دوره دانشجویان دروس اختصاصی را در کلاس‌ها، آزمایشگاه‌ها، پره کلینیک‌های، کلینیک‌ها، بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی و درمانی مربوطه می‌گذرانند و به عنوان یک دندان پزشک آماده‌ی ورود به بازار کار می‌شوند.

 

کل واحدهای درسی دوره دکتری دندانپزشکی 217 واحد است که به شرح زیر ارائه می‌شود:

1- دروس عمومی 22 واحد

2- دروس علوم پایه 46 واحد

3- دروس اختصاصی 149 واحد

 

دروس علوم پایه شامل: اصول و مبانی رایانه، آسیب شناسی عمومی، بیوشیمی، آناتومی عمومی، انگل شناسی، بافت‌شناسی، فیزیولوژی، ژنتیک، میکروب‌شناسی، ویروس شناسی، ایمونولوژی، آمار پزشکی و دندان پزشکی و روش تحقیق، بهداشت عمومی، جنین شناسی، روان شناسی و فیزیک پزشکی.

دروس اختصاصی شامل آسیب شناسی دهان و فک و صورت، آشنایی با تجهیزات دندانپزشکی، اخلاق پزشکی، آناتومی دندان، بیماری های داخلی، بیماری های روانی، بیولوژی دهان، تغذیه، جنین و بافت شناسی دهان و دندان و فک، روش تحقیق در علوم پزشکی، زبان تخصصی، فارماکولوژی، کنترل عفونت در دندانپزشکی، گوش و حلق و بینی، مواد دندانی، نظام پزشکی و طب قانونی، ارتودنسی، اندودنتیکس، بیماری های دهان و تشخیص، پریودنتولوژی، پروتز متحرک پارسیل، پروتز ثابت، پروتز متحرک کامل، جراحی دهان و فک و صورت، دندان پزشکی ترمیمی، بیماری های دهان و دندان، رادیولوژی دهان، دندانپزشکی کودکان، دندان پزشکی جامعه نگر، درمان جامع دندان پزشکی، پایان نامه است.

 

بازار کار، درآمد و موقعیت شغلی

علی‌رغم جایگاه بسیار خوب و درآمد بالای رشته دندان‌پزشکی در حال حاضر، این رشته نیز همانند رشته‌های دیگر دانشگاهی در حال اشباع است و پیش بینی می‌شود در چند سال آینده شرایط اشتغال و تأسیس مطب دشوار شود زیرا در چند سال اخیر تعداد دانشکده‌های دندان پزشکی افزایش چشمگیری داشته و از طرف دیگر فارغ التحصیلان این رشته در دانشگاه‌های خارجی به کشور بازمی‌گردند. البته ناگفته نماند، با وجود اینکه در چند سال اخیر تعداد دندان پزشکان بیکار در شهرهای بزرگ کشور افزایش پیدا کرده است اما این رشته همچنان بازار کار بهتری نسبت به سایر رشته‌های علوم پزشکی دارد و دندان‌پزشکان هنوز هم از فرصت‌های شغلی خوبی برخوردار هستند، به علاوه اینکه در مناطق محروم کشور نیاز شدیدی به نیروهای دندان پزشک وجود دارد.

 

مهارت‌های لازم:

1- تسلط بر دروس علوم پایه و زبان انگلیسی

2- داشتن مهارت و توانمندی کافی در انجام کارهای ظریف دندانپزشکی

و...

 

وضعیت ادامه تحصیل:

دانشجویان دندانپزشک در گرایش‌های مختلف این رشته می‌توانند تا مقطع فوق دکتری ادامه تحصیل دهند.

 

 رشته‌های تخصصی دندان پزشکی:

این رشته 10 گرایش تخصصی دارد که معمولاً 3 تا 3.5 سال طول می‌کشد. بیش‌ترین طول دوره تخصصی مربوط به رشته جراحی دهان و فک و صورت که حدود 4.5 سال به طول می‌انجامد.

 

رشته های تخصصی دندان پزشکی شامل:

1- ارتودنسی: تنظیم و اصلاح ناهنجاری‌های دندان و فک و صورت. طول دوره ارتودنسی 3 سال است.

2- اندودنتیکس: معالجه بیماری‌های مربوط به ریشه دندان

3- پریودنتیکس: جراحی لثه

4- آسیب شناسی (پاتولوژی) دهان: بررسی نمونه‌های برداشته شده از ضایعات دهان، فک و صورت از لحاظ تشخیص انواع سرطان‌ها، بدخیمی‌ها و ناهنجاری‌های بافتی

5- تشخیص بیماری‌های دهان و دندان: تشخیص بیماری‌های مختلف با آگاهی از علائم دهانی بیماری‌ها و نمونه برداری از آنها

6- دندان پزشکی ترمیمی: ترمیم دندان‌های پوسیده، شکسته، بدرنگ یا بدشکل و کمک به تأمین و حفظ زیبایی دندان ها

7- تصویربرداری دهان و فک و صورت

8- دندانپزشکی کودکان: پیشگیری، تشخیص و درمان بیماری‌های دهان و دندان کودکان و معلولان

9- پروتزهای دندانی: ترمیم و بازسازی دندان‌های عقبی از طریق پروتزهای ثابت و متحرک

10- جراحی دهان و فک و صورت

 

نکات مثبت رشته‌ی دندانپزشکی:

1- درآمد بالا حتی با مدرک دکتری عمومی

2- نداشتن شیفت‌های شبانه و اجباری

3- دوره تحصیلی آسان‌تر نسبت به داروسازی و پزشکی

 

نکات منفی رشته‌ی دندانپزشکی:

1- انتقال بیماری: در این رشته چون پزشک مستقیماً با بیمار ارتباط دارد، ممکن است بیماری‌های عفونی از بیمار به پزشک منتقل شود و لازم است دندان‌پزشک‌ها اصول ایمنی و بهداشتی (استفاده از ماسک، دستکش و ...) را در حین کار رعایت کنند.

2- دردهای مفصلی: به دلیل قرارگیری طولانی مدت وضعیت بدن در حالت ثابت و بی‌تحرک

3- کمتر شدن فرصت‌های شغلی

 

«پایان»

دیدگاه خودتان را ارسال کنید