Gam 124

بهترین ها همیشه از بهترین ها الگو گرفته اند

بعد از کنکور

اتفاقی که ماه‌ها منتظرش بودیم به وقوع پیوست. کنکور امسال هم تمام شد با تمام فراز و نشیب‌هایش. خوشحالی یا ناراحتی دیگر بی‌فایده است و هرگز نتیجۀ آن را تغییر نمی‌دهد. حال وقت آن است که زندگی جدیدی را شروع کنیم زندگی منهای کنکور. احساس‌هایی از قبیلِ خوشحالی، ناراحتی، نگرانی، تأسف و... بعد از کنکور امری طبیعی است. نکتۀ مهم اینجاست که بتوانیم به‌عنوان فردی توانمند این احساسات را در جهت برنامه‌ریزی صحیح، برای آینده‌ای درخشان‌تر، به‌کارگیریم.

پس از کنکور می‌توان داوطلبان را به سه گروه تقسیم‌بندی کرد:

گروه اول، داوطلبانی هستند که در طول یک یا دو سال آمادگی برای کنکور، تمام تلاش خود را به کار گرفته‌اند، برنامه صحیحی داشته‌اند و از عملکرد خود راضی هستند. این داوطلبان به‌خوبی می‌دانند که نتیجه زحماتشان را خواهند گرفت.

پیشنهاد ما برای آن‌ها، این است که مدتی را به استراحت و تفریح بپردازند. مسافرت، دیدار اقوام و نزدیکان، گردش در طبیعت و... ازجمله برنامه‌های مفیدی هستند که می‌تواند خستگی جسمی و روحی آن‌ها را برطرف کند.

بعدازآن، تحقیق دربارۀ رشته‌ها و دانشگاه‌ها و نیز نحوۀ انتخاب رشته را شروع کنند تا بعد از اعلام نتایج اولیه کنکور، بتوانند به‌درستی انتخاب رشته کنند.

گروه دوم، داوطلبانی هستند که به هر دلیل نتوانسته‌اند کنکور خوبی را پشت سر بگذارند. این داوطلبان باید با توجه به شرایط خود و خانواده­ شان و نیز علایق تحصیلی و شغلی خود، تصمیمی قاطع و درست در مورد آینده شان بگیرند. اگر قصد پشت کنکور ماندن دارند بایستی پس از استراحتی کوتاه، هر چه سریع‌تر مطالعه را شروع کنند. قبل از شروع مطالعه نیز، باید برنامه‌ریزی صحیح و دقیقی داشته باشند تا موفقیت آن‌ها در کنکور سال بعد تضمین شود.

اما اگر تصمیم دیگری دارند، مطمئن باشند که با تلاش و کوشش فراوان، قطعاً می‌توانند درزمینۀ موردعلاقه‌شان به فرد موفقی تبدیل شوند.

گروه سوم، داوطلبانی هستند که نظری قطعی راجع به عملکرد خود ندارند یعنی خود را در سطح متوسطی می‌بینند و عملکرد سایر داوطلبان و همچنین سختی یا آسانی کنکور به نسبت زیادی در رتبۀ کنکور آن‌ها دخالت دارد.

پیشنهاد ما برای این دسته از داوطلبان خونسردی، آرامش و صبر است. نه آن‌چنان به رتبه‌شان امیدوار باشند و نه ناامید؛ و تا اعلام نتایج صبر کنند. در این مدت می‌توانند گزینه‌های مختلف را برای آینده‌شان بررسی کنند ازجمله کنکور سال بعد، تحصیل در رشته‌ای غیر از رشتۀ ایده ­آل ­شان، جستجوی موفقیت در راهی غیر از درس و دانشگاه و...

 

موفقیت مقصد ندارد

شاید فکرش را نکنید اما موفقیت بسیار ساده است. درواقع همۀ ما موفق هستیم؛ اما چرا خود را فرد موفقی نمی‌دانیم؟ این به نگرش ما برمی‌گردد. اگر فکر کنیم که موفقیت فقط راه‌یابی به دانشگاه است، این فکر بسیار نادرست است. آیا تعریف موفقیت را می‌دانید؟ موفقیت یعنی رسیدن به هر آنچه شما می‌خواهید. خواه کوچک باشد خواه بزرگ‌. آیا تابه‌حال جمله موفق شدم را از کودکان شنیده‌اید؟ آن‌ها به خاطر وادار کردن پدر یا مادرشان برای خرید یک اسباب‌بازی، خود را موفق می‌دانند و کاملاً هم درست است. چون آن‌ها به مقصود خود دست‌یافته‌اند و موفقیت محسوب می‌شود.

برای موفقیت راه‌های زیادی وجود دارد. کنکور تنها راه موفق شدن نیست، بلکه یکی از راه‌ها است. با شناخت درست استعدادها و توانایی‌های خود، می‌توانیم در مسیری که موردعلاقۀ ما و بر اساس توانایی‌های خود ماست قدم برداریم و بسیار آسان‌تر از هر راهی به موفقیت برسیم.

داوطلبان و دانش آموزان عزیز! موفقیت مقصد ندارد. نباید پس از رسیدن به هر موفقیت و پیشرفتی، هرچند بزرگ، متوقف شد. باید این مسیر را ادامه داد و از یک موفقیت به موفقیتی دیگر رسید همچون کوهنوردی که از قله‌ای به قلۀ دیگر صعود می‌کند.

 

محکم‌تر قدم بردارید

اکنون زمان آن است که خود را برای آینده آماده کنید. آینده‌ای که به تصمیم‌های امروز شما بستگی دارد. قبل از تصمیم برای آینده و دست‌به‌کار شدن، زمانی را به استراحت و تفکر اختصاص دهید. در این مدت استعدادها، توانایی‌ها و علایق تحصیلی و شغلی خود را شناسایی کنید، باید بدانید به چه چیزهایی علاقه و در چه زمینه‌ای استعداد دارید تا بتوانید درست تصمیم بگیرید.

دلایل شکست و ناکامی خود را شناسایی کنید و از آن‌ها عبرت بگیرید. موانعی که خواسته یا ناخواسته بر سر راهتان قرار داده‌اید را بردارید. اهداف و خواسته‌های خود را مشخص کنید.

حال شجاع باشید و تصمیم بگیرید. تصمیمی درست و قاطع برای رسیدن به خواسته‌ها و آینده دلخواهتان. سپس راه رسیدن به این هدف را مشخص کنید و قدم در راه بگذارید و تا رسیدن به نتیجۀ دلخواه دست از تلاش برندارید. برنامه‌ریزی و مشورت با افراد آگاه را هیچ‌گاه فراموش نکنید.

 

خودتان را ارزیابی کنید

پس از پیمودن قسمتی از مسیر عملکرد خود را ارزیابی کنید. توصیه می‌کنیم حتماً روی نقاط قوت خود تأکید کنید و به فکر برطرف کردن نقاط ضعف خود باشید. موفقیت‌های کوچک را جشن بگیرید و انگیزه خود را در هر شرایطی حفظ کنید. به یاد داشته باشید که تلاش در هر شرایطی لازمۀ رسیدن به موفقیت است.

همواره این سؤال را از خود بپرسید «آیا راهی که در پیش‌گرفته‌ام مرا را به نتیجۀ دلخواهم می‌رساند یا خیر؟» اگر جواب «خیر» بود بدون تعارف راه خود را تغییر دهید. بدانید که ادامه دادن یک راه غلط، به هر دلیلی، هدر دادن جوانی و زندگی شماست.

 

با شما همراهیم تا موفقیت

 

دیدگاه خودتان را ارسال کنید