Gam 124

بهترین ها همیشه از بهترین ها الگو گرفته اند

تغذیه یک کنکوری (1)

آرام بخش های قبل از امتحان و کنکور

استفاده از دمنوش های بابونه و گل گاوزبان البته در مصرف آن افراط نکنید و بیش از حد و مدام استفاده نکنید.

مصرف دوغ، ماست و شیر در وعده ی آخر شب به خواب بهتر و آرامش کمک می کند. چون در طول روز فعالیت کمی داشته اید می تواند به زودتر به خواب رفتن شما کمک کند.

مصرف آب و مایعات به مقدار کافی باشد. (سه تا پنج لیوان)

مصرف سبزیجات و میوه ها به مقدار کافی

شب قبل از امتحان و کنکور نوشیدنی های انرژی زا مصرف نکنید. نوشیدنی های انرژی زا حاوی شکر زیاد و کافئین هستند یعنی حاوی موادی هستند که محرک اند و سطح تمرکز کوتاه مدت را بهتر می کنند اما در درازمدت اثر منفی دارند و شما به خوردن آنها عادت می کنید.

اگر مایل به استفاده از این نوشیدنی ها هستید حتما آن را دو بار و یا بیشتر قبل از کنکور و یا امتحان مهم تان امتحان کنید تا به مواد داخل آن حساسیت نداشته باشید و بدن تان به آن عادت کند. و ترجیحا بسیار کم استفاده کنید.

شب قبل از کنکور یا امتحان شام سبک اما مفید بخورید. مثل مقدار کمی سبزیجات، یک تکه ماهی یا جوجه کباب یا کباب کنجه، به همراه نان یا برنج قهوه ای و کربوهیدرات قهوه ای. شیر و ماست.

 

برای کاهش اضطراب و استرس

تنوع غذایی را باید رعایت کنید.

مصرف میوه و سبزیجاتی که حاوی پتاسیم هستند مثل موز

مصرف کربوهیدرات پیچیده مثل نان های سبوس دار و برنج قهوه ای نه نان سفید و برنج سفید

مصرف زیاد شکر و مواد قندی استرس و اضطراب را زیاد می کند. (مصرف نکردن شکر و مواد قندی، مانند شکر، مربا، عسل)

موادی که نگهدارنده دارند مثل غذاهای آماده و نیمه آماده و کنسروها، میزان استرس و اضطراب را بالا می برند. که باید از خوردن آنها اجتناب کرد.

 

وعده های غذایی

صبحانه کامل باید حاوی پروتئین کافی باشد مثل پنیر کم چرب یا کم نمک و یا تخم مرغ. همچنین صبحانه نباید شامل ماده پرکالری باشد.

حتما سه وعده غذایی و سه میان وعده داشته باشید.

هر پنج گروه غذایی را در وعده های غذایی تان بگنجانید. مثل چربی ها، گوشت ها، کربوهیدرات ها، سبزیجات و لبنیات. و هیچ گروهی را حذف نکنید.

وعده های غذایی کامل باید سه یا حداقل دو وعده باشد، هیچ گروهی نباید حذف بشود.

مواد پرچرب استفاده نکنید.

اگر در سال های اخیر آزمایش خون نداده اید، حتما در سال کنکور آهن و کم خونی را چک کنید. چون آهن و کم خونی بر روی تمرکز و یادگیری تأثیر زیادی دارد.

خواب کافی و غذای مناسب بسیار مهم است پس در وعده ی شام دوغ، شیر و ماست داشته باشید تا به خواب بهتر شما کمک کند. فعالیت بدنی را روزانه داشته باشید، 10 یا 15 دقیقه پیاده روی و یا هر نوع ورزش دیگری که برایتان راحتتر است انجام بدهید تا به خواب بهتر شما در شب کمک کند.

 

مواد مضر و مفید تغذیه ای

مواد مضر را تا آنجا که می توانید کمتر استفاده کنید. مواد مضر مثل چیپس، پفک، نان های سفید، شکلات، آبنبات، انواع نوشیدنی هایی که قند بالایی دارند مثل نوشابه ها و دلسترها، مصرف زیاد عسل، دسرهای شیرین، مصرف غذاهای آماده مثل فست فودها، غذاهای نیمه آماده و کنسروها.

مواد مفید را تا آنجا که می توانید بیشتر استفاده کنید. مواد مفید مثل ماهی، مرغ، گوشت قرمز، مصرف سبزیجات کافی در رنگ ها و شکل های مختلف مثل فلفل های دلمه، کلم و سالادهای مختلف، جوانه هایی که می توانیم به سالادها اضافه کنیم. استفاده کردن لیموترش در کنار  سالادها و سبزیجات، آش ها و حبوباتی که می توان در مواد غذایی مختلف داشت.

دیدگاه خودتان را ارسال کنید