Gam 124

بهترین ها همیشه از بهترین ها الگو گرفته اند

نقشۀ گنج

سلام به همه دوستان، لطفا به این موضوع که من به آن می گویم نقشه گنج کنکور، خوب دقت کنید. لازم است که شب قبل از آزمون، برای آزمون فردای خود برنامه ریزی کنید. برنامه ریزی به این صورت است که باید دقیقا مشخص کنید که:

1ـ از هر درس قصد حل چند تست را دارید؟

2ـ چند تست را به عنوان اشتباه در نظر می گیرید؟ و یا بهتر بگویم چقدر به خود حق اشتباه کردن می دهید؟

3ـ آیا درس ها را با همان ترتیبی که در دفترچه هست حل می کنید؟ یا ترتیب دیگری در نظر دارید؟ مثلا اول ادبیات و سپس عربی، دینی و زبان را حل می کنید یا ...؟

4ـ زمان پاسخگویی برای هر درس چقدر هست و شما میخواهید به هر درس چقدر زمان اختصاص بدهید.

5ـ چه مقدار زمان در نظر می گیرید برای برگشتن و حل تست هایی که در مرحله ی اول نتوانسته اید حل کنید؟

سر جلسه ی آزمون سعی کنید طبق برنامه ریزی خود عمل کرده و از جوگیری و مسایل احساسی دوری نمایید. عدم توجه به این موضوع و روبه رو شدن با آزمون به صورت خودسرانه باعث می شود که شما بد آزمون دادن را یاد بگیرید. و در نهایت در روز کنکور نتیجه ی خوبی نخواهید گرفت.

اما رعایت این نکات به ظاهر معمولی باعث می شود که سر جلسه ی کنکور به راحتی و بدون ناراحتی و استرس از تست های مشکل عبور کنید و به حل آنها نپردازید و وقت خود را به حل تست های آسان و متوسط اختصاص دهید. چرا که هیچ تفاوتی بین تست ها از نظر میزان اهمیت نیست، تست چه آسان باشد چه مشکل درصد یکسانی دارد.

در نظر داشته باشید که تست های کنکور را خانواده شما طراحی نکرده اند که به مسایل عاطفی شما اهمیت بدهند و ناز شما را بخرند. اینگونه به تست های کنکور نگاه کنید که باید با هر تست هزار یا چند هزار نفر از قبولی در رشته های خوب محروم شوند. چگونه؟

یکی از راه های حذف دانش آموز از قبولی در رشته های خوب، مسایل عاطفی است که داوطلبان در جلسه کنکور به آن دچار می شوند به این صورت که با دیدن چند تست مشکل، وقت گیر یا دلسرد می شوند و خود را می بازند یا می خواهند آنها را حل کنند. داوطلبی کنکوری به من می گفت آنقدر سر جلسه آزمون استرس داشتم که همان موقع، سر جلسه، مریض شدم.

برنامه ریزی را به این صورت انجام دهید. مثلا می خواهید زیست را 60 درصد بزنید، تعداد تست های زیست در کنکور 50 است. پس باید به 30 تست پاسخ صحیح بدهید و البته بدون هیچ تست اشتباه دیگری. از طرفی شما به خود 6 تست حق اشتباه داده اید و همانطور که می دانید 6 تست اشتباه، 2 تست درست را از بین می برد. پس باید به جای 30 تست درست، به 32 تست پاسخ صحیح بدهید. حالا دوباره حساب می کنیم:

تست های درست: 32

تست های اشتباه: 6

تست های نزده: 12

همانطور که می بینید می توانید با خیال راحت 12 تست را نزده رها کنید. حال اگر 4 یا 5 یا حتی 6 تست متوالی را نتوانستید حل کنید اصلا جای نگرانی نیست! شما حتی 6 تست دیگر را نیز می توانید حل نکنید، این که چیزی نیست!

و مورد آخر اینکه اصلا نگران این نباشید که تست ها را درست می زنید یا اشتباه! چون شما 6 تست حق اشتباه دارید.

سوال مهم: اگر بیشتر از این اشتباه زدم چطور؟ سر جلسه کنکور اصلا به این فکر توجه نکنید. مثبت فکر کنید، اگر همه را درست زدید چطور!!!

دیدگاه خودتان را ارسال کنید