Gam 124

بهترین ها همیشه از بهترین ها الگو گرفته اند

مطالعه در کتابخانه

مطمئناً داشتن یک اتاق ساکت و آرام در منزل خود بهترین مکان برای درس خواندن است اما اگر این شرایط را ندارید و مجبور هستید که برای مطالعه به کتابخانه بروید حتماً برای بازدهی بیشتر در کتابخانه این نکات را رعایت نمایید:

1ـ به کتابخانه ای بروید که به محل زندگی شما نزدیک باشد و وقت زیادی از شما نگیرد.

2ـ رفت و آمد به آنجا راحت باشد و خستگی زیادی نداشته باشد.

3ـ ساعت و روزهای کاری کتابخانه با برنامۀ شما هماهنگ باشد، به گونه ای که بتوانید قسمت های زیادی از برنامۀ درسی تان را در کتابخانه اجرا کنید.

4ـ کتابخانه ای را که روزهای زوج یا فرد باز هستند و یا در طول روز ساعت کاری آنها کم است و خیلی زود تعطیل می شوند، انتخاب نکنید.

5ـ کتابخانه ای را که در آن دوستان تان مطالعه می کنند انتخاب نکنید. (کتابخانه ای ناآشناتر را انتخاب کنید.)

6ـ قبل از رفتن به کتابخانه صبحانه یا ناهار بخورید و همچنین برای زمانی که در کتابخانه هستید نیز میان وعده های سبک و مقوی تدارک ببینید.

7ـ نقطه ای آرام و ساکت از کتابخانه را انتخاب کنید. به طوری که از نور کافی برخوردار باشد. (اگر نور طبیعی باشد بهتر است.)

8ـ نور خورشید به طور مستقیم کتاب تان نتابد، چرا که باعث انعکاس نور می شود و چشم شما را اذیت می کند.

9ـ نقطه ای را انتخاب کنید که نه سرد و نه گرم باشد و دمای آن تا حد امکان معتدل باشد. (معتدل یعنی دمایی که شما راحت باشید.)

10ـ آن قسمت از صداهای مزاحم بیرون دور باشد.

11ـ نقطه ای که انتخاب می کنید نزدیک به در ورودی و خروجی نباشد و افراد زیادی از آنجا رفت و آمد نکنند و آنجا پنجره ای نباشد که منظره پشت آن باعث حواس پرتی شود.

12ـ از مطالعه جمعی در کتابخانه دوری کنید. (بعضی از کتابخانه ها اتاق مطالعۀ گروهی دارند.)

13ـ به جای خواندن درس های دوستان تان، به درس های خودتان بپردازید.

به سوالات درسی زیاد دانش آموزان و دوستان تان پاسخ ندهید. اگر دوستان تان زیاد می آیند و سوال می پرسند به سوالات آنها پاسخ ندهید خیلی راحت از آنها بخواهید که در حین مطالعۀ شما به سراغ تان نیایند. و بدانید که هر سوال آنها برای شما یک حواس پرتی بزرگ است. به دوستان تان نگویید مزاحم نشوند، به آنها بگویید الان در حال خواندن موضوعی دیگری هستم و تمرکز کافی برای سوال شما ندارم، اجازه دهید، ساعتِ فلان یا چند دقیقه دیگر خودم می آیم و به سوال تان جواب می دهم و کمک تان می کنم. حتما خودتان به سراغ آنها بروید و اجازه ندهید که آنها بیایند. زمان رفتن برای کمک به آنها را هم زمانی قرار دهید که قصد دارید کتابخانه را ترک نمایید. آنگاه قبل از ترک کتابخانه چند دقیقه به آنها اختصاص دهید و کمک شان کنید. (همواره در نظر داشته باشید که شما مسئول پیشرفت خودتان هستید نه شخص دیگری)

14ـ بعد از درس خواندن نیاز به کمی استراحت دارید. برای استراحت به حیاط کتابخانه بروید و از هوای آزاد لذت ببرید.

اما یادتان باشد زمان استراحت برای صحبت های طولانی مدت با دوستان تان نیست. اگر زمان استراحت دوستان تان با شما زیاد صحبت می کنند به آنها بگویید "من می خواهم استراحت کنم. در زمان دیگری با هم صحبت می کنیم، مثلا در راه برگشت به خانه." (به دوستان تان نگویید حرف نزنند، بگویید اجازه دهید در زمان دیگری درباره اش صحبت کنیم الان وقتش نیست.)

15ـ فاصلۀ خود را از افراد منفی حفظ کنید.

دیدگاه خودتان را ارسال کنید