Gam 124

بهترین ها همیشه از بهترین ها الگو گرفته اند

استراحت بین مطالعه

در هنگام مطالعه برای خودتان زمان استراحت نیز در نظر بگیرید. هنگامی که استراحت می کنید، اکسیژن بیشتری به مغزتان می رسد. بلند شوید و برای چند دقیقه در اتاق قدم بزنید. وقتی ما برای مدت طولانی می نشینیم، خون بدن ما به دلیل نیروی جاذبه، به طرف پایین ترین نقطه بدن مان، یعنی پاها کشیده می شود. ماهیچه های ما همانند یک پمپ عمل می کنند و هنگامی که ما راه می رویم، خون را بطور یکنواخت به سرتاسر بدن ما می رسانند. در نتیجه اکسیژن بیشتری به مغز می رسد و باعث احساس شادابی و نشاط در بدن می شود.

در زمان استراحت به خود و ذهن خود استراحت دهید و سعی کنید ذهن خود را آرام کنید، شما می توانید این کار را با انجام نرمش و حرکات کششی در زمان استراحت انجام دهید و یا به امور دیگری غیر از مطالعه بپردازید البته نباید در زمان استراحت، خود را از نظر فیزیکی خسته کنید بلکه تنها اندکی سرعت جریان خون را در بدن خود بالا ببرید.

 

دربارۀ استراحت بین مطالعه چند نکته مهم را به بخاطر داشته باشید:

1ـ پس از یک ساعت مطالعه 10 تا 15 دقیقه استراحت کنید و برای آرامش خود، به بیرون بروید و یا از اتاق مطالعه به فضای بیرون بنگرید و سعی کنید به فضاهای طبیعی و دور دست چشم بدوزید.

2ـ جهش از مطالعه یک موضوع به موضوعی دیگر، بدون در نظر گرفتن فاصله، سبب می شود که دو مطلب در هم آمیزد و در نتیجه هیچ کدام از دو مطلب به درستی در ذهن فرد باقی نمی ماند. برای تغییر موضوع مطالعه همواره سعی کنید یک وقفه ایجاد کنید تا مطالب جدید و پیشین در هم آمیخته نشود.

3ـ در مدتی که یک مطلب را می خوانید از خواندن سایر مطالب خودداری کنید و تنها ذهن خود را روی همان مطلب متمرکز کنید. پس از استراحتی کوتاه، موضوع مطالب را تغییر دهید و این کار باعث عدم تداخل دانسته ها و آموخته های جدید می شود.

4ـ حداکثر زمانی که افراد می توانند فکر خود را بر روی موضوعی متمرکز کنند بیش از 30 دقیقه نیست؛ یعنی باید سعی شود حدود 30 دقیقه بر روی یک مطلب تمرکز نمود و مطالعه کرد و حدود 10 الی 15 دقیقه استراحت نمود سپس مجددا به همین شکل مطالعه را ادامه داد.

دیدگاه خودتان را ارسال کنید