Gam 124

بهترین ها همیشه از بهترین ها الگو گرفته اند

اتاق مطالعه

برای داشتن یک مطالعۀ خوب حتماً تا جایی که می توانید به نکته های زیر دربارۀ اتاق مطالعه عمل کنید:

1ـ اتاق مطالعه تان باید ساکت و آرام باشد و تمام وسایل مورد نیاز برای مطالعه در اختیارتان باشد.

2ـ یک اتاق ثابت را به اتاق مطالعه اختصاص دهید و مدام آن را تغییر ندهید.

3ـ دمای اتاق مطالعه تان را به گونه ای تنظیم کنید که نه سرد باشد و نه گرم. همچنین هوای آزاد جریان داشته باشد چرا که تهویه خوب و اکسیژن زیاد در مکان مطالعه، شرطى حیاتى است.

4ـ نور اتاق مطالعه به اندازۀ کافی باشد. نور مستقیم به چشم نتابد. به اندازه بودن نور یعنی اینکه شما موقع مطالعه راحت باشید. سعی کنید از مخلوط نور سفید و زرد استفاده کنید و درصد نور سفید بیشتر باشد.

5ـ محل خواب تان را در صورت امکان به اتاقی دیگر منتقل کنید به گونه ای که اتاق مطالعه و اتاق خواب از هم جدا باشد. در صورتی هم که این امکان وجود ندارد و مجبور هستید در یک اتاق هم مطالعه کنید و هم بخوابید. حتما پشت به تخت خواب تان درس بخوانید.

6ـ توصیه می کنیم برای مطالعه از میز و صندلی استفاده کنید. ارتفاع میز و صندلی باید به گونه ای باشد که احساس راحتی کنید و دچار خستگی نشوید.

7ـ فقط برای تنوع و برای مدت کوتاهی بر روی زمین به صورت نشسته درس بخوانید، درس های حفظی را این گونه مطالعه کنید و قبل از خستگی عضلات و درد گرفتن بدن، به پشت میز برگردید.

8ـ مطالعه در کنار تلویزیون ممنوع است. حتی شنیدن صدای تلویزیون نیز ممنوع است. اگر تنها مکانی که در اختیار دارید اتاقی است که در آن تلویزیون روشن است، در دورترین نقطه از تلویزیون و پشت به تلویزیون بنشینید و درس بخوانید.

9ـ عوامل مزاحم را حذف کنید. اگر از تلفن همراه و لبتاب تان استفادۀ آموزشی نمی کنید آنها را کنار بگذارید. آن ها را در اتاقی دیگر قرار دهید و در هنگام مطالعه خاموش کنید. در هنگام مطالعه هرگز تلفن همراه تان را چک نکنید و حتما خاموش کنید تا وسوسۀ چک کردن آن نیز از بین برود.

10ـ در اتاق مطالعه هیچ وسیلۀ سرگرمی و تفریح مانند تلویزیون، لپتاپ، موبایل و... وجود نداشته باشد و همچنین هنگام مطالعه از گوش دادن به موسیقی خودداری کنید.

11ـ اگر در زمان هایی برای تفریح می خواهید از تلفن همراه و لبتاب استفاده کنید در اتاق مطالعه تان استفاده نکنید. (استفادۀ درسی از لبتاب و تلفن همراه در اتاق مطالعه مجاز است.)

12ـ اتاق مطالعه اتاقی نباشد که افراد مرتب از آن رفت و آمد داشته باشند و نه پنجره‌ای داشته باشد که منظره پشت آن باعث حواس پرتی شود.

13ـ اگر مکان مطالعه شما کمى آشفته و به هم ریخته است، مرتب کردن آن را به نیم ساعت پس از مطالعه موکول کنید؛ زیرا در این صورت، در حین مرتب کردن اتاق، به مطالبى که مطالعه کرده‏ اید، فکر خواهید کرد و زمان مفیدى را از دست نخواهید داد.

14ـ سعی کنید از چراغ مطالعه استفاده نکنید مگر اینکه انعکاس نور زیادی نداشته باشد و چشمان شما را اذیت نکند. در زمان هایی که تمرکز حواس ندارید، چراغ مطالعه می تواند راه حل خوبی باشد اما تنها برای مدت کوتاهی استفاده شود. سعی کنید هنگام شب از چراغ مطالعه استفاده نکنید زیرا چراغ مطالعه علاوه بر این که می تواند به چشم صدمه بزند، در خستگی زودهنگام چشم نیز تاثیر دارد.

15ـ اگر خانۀ بسیار شلوغی دارید و بخاطر سر و صدای زیاد نمی توانید درس بخوانید، برای درس خواندن به کتابخانه بروید؛ اما در نظر داشته باشید که شما نمی توانید همواره به کتابخانه بروید، اگر خود را ملزم کنید که فقط در کتابخانه درس بخوانید فرصت درس خواندن در مکان های دیگر را به علت عادت به مکان بسیار ساکت و آرام از دست می دهید. بنابراین به خود نگویید که فقط می توانید در کتابخانه و شرایط مشابه آن درس بخوانید. شما باید بتوانید در مکان های دیگر نیز درس بخوانید. همواره در هر مکانی نسبتاً ساکت ترین جا را انتخاب کنید و درس بخوانید.

16ـ سعی کنید پارک ها را برای درس خواندن انتخاب نکنید؛ چون پارک دارای عوامل حواس پرتی های زیادی است. رفت و آمد افراد، بازی و سر و صدای بچه ها، مناظر زیبا و...

دیدگاه خودتان را ارسال کنید