Gam 124

بهترین ها همیشه از بهترین ها الگو گرفته اند

تغذیه یک کنکوری (2)

ـ بهتر است تغذیه روزانه به جای سه وعده در روز به پنج وعده افزایش یابد. افزایش وعده های غذایی سبب کاهش کلسترول خون می شود و سطح قند خون را در سطح مناسبی قرار می دهد.

ـ آب زیاد بنوشید؛ زیرا مصرف آب سبب کاهش افسردگی و خستگی شما می شود.

ـ مصرف مواد حاوی ویتامین E نظیر جوانه گندم، محصولات تهیه شده از غلات کامل به ویژه نان های تهیه شده از گندم و جو و حبوباتی نظیر لوبیا، نخود، عدس، ماش و منابع حیوانی نظیر ساردین، ماهی تن، زرده تخم مرغ، جگر حیوانات جوان، سبزیجات دارای برگ سبز تیره و گوجه فرنگی منجر به اکسیژن رسانی به مغز می شود.

ـ مصرف خوراکی های سرشاز از مواد معدنی همچون کلسیم، منیزیم، آهن، روی و سلنیوم نقش کلیدی در افزایش توان یادگیری و تقویت نیروی دفاعی و سرعت بخشیدن به روند رشد دارند و عبارتند از: گردو، ماهی، مرغ، جگر، گوشت، گندم جوانه زده و محصولات تهیه شده از آردهای سبوس دار.

ـ زنجبیل و نعناع با افزایش خون رسانی مغز، سبب تقویت یادگیری می شود.

ـ مصرف عسل و خرما همراه با شیر علاوه بر رساندن انرژی به شما دانش آموزان کنکوری به کاهش اضطراب و استرستان نیز کمک می کند. خرما دارای فسفر و کلسیم فراوان است و مصرف آن موجب سرزندگی یاخته های عصبی و تقویت مغز می شود.

ـ بهترین میان وعده آب هویج است که موجب افزایش تمرکز می شود.

ـ مصرف انواع مرکبات و میوه هایی مانند موز که سرشار از سروتونین است موجب آرامش شما می شود.

ـ مصرف سبزیجات تازه باعث می شود که شما دچار فراموشی و تضعیف حافظه شوید.

ـ پرهیز در استفاده از قندهای ساده مانند قند، شکر، مربا، نوشابه و شکلات نیز در حفظ آرامش و تمرکز شما مؤثر است. مصرف این گونه مواد سبب بالا رفتن ناگهانی قند خون می شود که با بالا رفتن سطح انسولین، افت قند خون، خستگی، بی حوصلگی و سردرد به وجود می آید؛ پس برای داوطلبان کنکور مصرف آنها توصیه نمی شود و به جای آن مواد حاوی فیبر مانند خرما به عنوان یک منبع مناسب تأمین قند خون پیشنهاد می شود.

ـ مصرف زیاد  ماست ترش و دوغ، خوردن بی اندازه پنیر، سیب ترش و مقدار زیادی گشنیز هر کدام به طریقی فعالیت های فکری را دشوار می سازد و حافظه و سرعت انتقال را به طور موقت کند می کند.

ـ پیش از مطالعه از صرف غذاهای چرب و سنگین خودداری کنید.

ـ چند ده دقیقه پس از صرف غذا مطالعه نمایید چون پس از صرف غذای سنگین بیشتر جریان خون متوجه دستگاه گوارش می شود تا به هضم و جذب غذا کمک کند و لذا خونرسانی به مغز کاهش می یابد و از قدرت تفکر و تمرکز کاسته می شود.

ـ از کشیدن سیگار و مصرف الکل و دارو خودداری نمایید.

 

مواردی که برای افزایش حافظه لازم است عبارت است از: کافئین، گلوکز، صبحانه، ماهی

کافئین:

هیچ ماده غذایی نمی تواند باعث افزایش هوش شود. کافئین از جمله مواد غذایی است که باعث افزایش انرژی، هوشیاری و تمرکز می شود. مواد موجود در قهوه، شکلات ها و نوشابه های انرژی زا باعث افزایش هوشیاری می شود، هرچند اثر آنها کوتاه مدت است. اما مصرف بیش از حد آن باعث عصبی شدن و ایجاد اضطراب می شود.

 

گلوکز:

گلوکز به عنوان سوخت مغز مطرح است. سوخت و ساز بدن از کربوهیدرات ها و مواد قندی تامین می شود. نوشیدن یک لیوان نوشیدنی شیرین باعث افزایش حافظه کوتاه مدت می شود. با این حال باید توجه داشت که مصرف بیش از حد نوشیدنی های شیرین می تواند موجب اختلال در حافظه شود.

 

صبحانه:

صبحانه، سوخت مغزی را تامین می کند و باعث افزایش حافظه کوتاه مدت و میزان توجه می شود. دانش آموزانی که صبحانه می خورند در کلاس عملکرد بهتری نسبت به دانش آموزانی که صبحانه نمی خورند از خود نشان می دهند. براساس تحقیقات برخی از انواع مواد غذایی که باعث افزایش سوخت مغز می شوند از این قرارند: غلات حاوی فیبر، مواد لبنی و میوه ها. توجه داشته باشید که نباید در خوردن صبحانه زیاده روی کرد زیرا پرخوری می تواند باعث کاهش تمرکز شود.

 

ماهی:

ماهی یک منبع غنی و سرشار از پروتئین است. ماهی سرشار از اسید چرب امگا 3 است، مصرف ماهی برای رشد و تکامل مغز ضروری است. چربی موجود در ماهی، انرژی مغز را تامین می کند. رژیم غذایی که سرشار از امگا 3 باشد احتمال زوال عقل و سکته های مغزی را کاهش می دهد. امگا 3 نقش حیاتی در افزایش حافظه و توجه بازی می کند. توصیه می شود برای سلامت مغز و قلب هفته ای دو بار ماهی مصرف شود.

دیدگاه خودتان را ارسال کنید