Gam 124

بهترین ها همیشه از بهترین ها الگو گرفته اند

خواب (1)

1ـ ساعت متداول برای خواب شش الی هشت ساعت است. در صورتی که شما بیش از این مقدار بخوابید، به جای این که وضع جسمی شما بهتر شود، خسته تر می شوید و کسل تر درستان را خواهید خواند.

2ـ بیدار ماندن تا نیمه شب برای مطالعه اشتباه است؛ زیرا منجر به خواب آلودگی در روز بعد می شود و شما را به سیستم غلط عادت می دهد و تغییر دادن این عادت در روز کنکور دشوار است.

3ـ تنها زمانی که خوابتان می آید به رختخواب بروید. از رختخواب تنها برای خوابیدن استفاده کنید، نه برای مطالعه، فکر کردن، بازی، اینترنت گردی و... .

4ـ در طی روز حتما زمانی را به ورزش کردن اختصاص دهید. ورزش به شما کمک می کند تا در شب راحت تر بخوابید.

5ـ گرفتن دوش آب ولرم قبل از خواب به شما کمک می کند آرامش بیشتری پیدا کنید و راحت تر بخوابید.

 

برای کمبود خواب پنج نشانه وجود دارد.

اگر شما نمی دانید که میزان ساعات خوابی که در شبانه روز دارید برای بدنتان کافی است یا نه، به این پنج نشانه کمبود خواب توجه کنید.

1ـ قدرت تصمیم گیری ندارید: وقتی مغز شما خسته باشد، قدرت تصمیم گیریتان در همه امور کم می شود. تصمیم گیری های ساده در امور کوچک و پیش پا افتاده، برایتان سخت و تصمیم گیری های بزرگ و مهم برایتان ناممکن می شود.

2ـ همیشه گرسنه اید: تحقیقات نشان می دهد که کم خوابی باعث افت قند خون و در نتیجه کاهش هورمون لپتین در بدن می شود. لپتین، هورمونی است که باعث برقراری تعادل در اشتهای افراد و سرکوب کردن اشتهای کاذب می شود. بنابراین هر چقدر میزان لپتین در بدن کمتر باشد، احساس گرسنگی سریع تر به سراغ فرد می آید و سرکوب کردن این احساس هم جز با خوردن، میسر نیست. نتیجه این پرخوری ها نیز اضافه وزن و چاقی است؛ بنابراین اگر فکر می­کنید با خوردن سه وعده غذای اصلی و میان وعده سبک در روز باز هم انرژی لازم برای انجام دادن کارهایتان را ندارید و نیاز به غذای بیشتری برای کسب انرژی دارید، باید بدانید که به کمبود خواب مبتلا هستید.

3ـ کمبود خواب باعث تضعیف سیستم دفاعی بدن و افزایش خطر ابتلا به بیماری های عفونی می شود. گروهی از محققان با تزریق ویروس سرماخوردگی به تعدادی فرد سالم، به این نتیجه رسیدند که احتمال ابتلا به سرماخوردگی در افرادی که کمتر از 7 ساعت در روز می خوابند، سه برابر بیشتر از سایرین است و این احتمال در افرادی که روزی 8 ساعت یا بیشتر می خوابند، بسیار کم است. همچنین اعلام کردند که تضعیف سیستم ایمنی بدن و خطر ابتلا به بیماری های عفونی در افرادی که کمتر از 4 ساعت در روز می خوابند، بسیار بیشتر از افرادی است که بین 5/7 تا 5/8 ساعت، خواب در شبانه روز دارند.

4ـ اشکتان زود در می آید: تحقیقات نشان می دهند که کمبود خواب، سبب ضعف روحی افراد می شود و همین ضعف روحی است که فرد را وادار به گریه کردن در مواجهه با مسائل ساده و روزمره می کند. افراد کم خواب وقتی با مشکلی روبه رو می شوند، به جای حل کردن آن، اشک می ریزند و همیشه نیمه خالی لیوان را می بینند.

5ـ عدم تمرکز: دکتر کلت کوشیدا معتقد است که کم خوابی باعث کاهش تمرکز در افراد می شود و همین امر باعث می شود تا کارهایشان را به خوبی انجام ندهند.

دیدگاه خودتان را ارسال کنید