Gam 124

بهترین ها همیشه از بهترین ها الگو گرفته اند

توصیه های ماه رمضان

با توجه به فرا رسیدن ماه مبارک رمضان و نزدیک شدن به برگزاری کنکور سراسری یکی از سوالاتی که برای داوطلبان مطرح می شود این است که با توجه به کارکرد ضعیف تر مغز در اثر گرسنگی و افت قند چگونه در ماه رمضان مطالعه کنیم؟

 

نحوه مطالعه در ماه رمضان

با توجه به اینکه کارکرد مغز در ساعت های اولیه روز بهتر است و از طرفی احساس گرسنگی کمتری دارید می توانید مطالعه را از ساعت های اولیه صبح یعنی حدودا 5 صبح شروع کنید و از طرفی تست زدن انرژی کمتری نسبت به مطالعه از شما میگیرد بنابراین زمانی که احساس خستگی می کنید یا در ساعت های پایانی نزدیک به افطار به مطالعه تستی بپردازید.

 

بهترین ساعت خواب در ماه رمضان

به این نکته توجه داشته باشید که بعد از ماه رمضان بازگشت ساعت خواب تان به حالت عادی دشوار است بنابراین بهتر است در ساعت بیولوژیکی بدن تان تغییر ایجاد نکنید. تحقیقات نشان داده است که بهترین زمان برای خواب عمیق بین ساعت 11 شب تا 5 صبح رخ می دهد بنابراین بین ساعات 22:30 تا 3:30 بخوابید تا خواب عمیق نیز در این زمان داشته باشید. به این نکته نیز توجه کنید که بلافاصله پس از خوردن سحری از مطالعه کردن بپرهیزید.

 

دو نکتۀ بسیار مهم

اول اینکه در این ایام همانطور که گفتیم تغییر ساعت خواب و بیداری اصلا توصیه نمی شود. پایان ماه رمضان به لحاظ بازه زمانی بسیار به کنکور نزدیک است و امکان بازگشت به عادت قبلی کم است. ضمن اینکه ما صبح روز کنکور باید سرحال باشیم نه اینکه برخلاف عادت و از روی اجبار از خواب بیدار شده باشیم. پس لطفا خیلی دقت داشته باشید که به هیچ وجه صبح ها نخوابید و به هیچ وجه تا سحر بیدار نمانید. ریسک نکنید. شک نداشته باشید که بر هم زدن ترکیب صحیح برخی از رفتارها خطرناک است.

و دوم، از تماشا کردن سریال های ماه رمضان خودداری کنید. توجه داشته باشید که اولویت را برنامه مطالعاتی خود قرار دهید و به اهداف خود بیاندیشید. شما سال های زیادی پیش رو دارید قطعا بهترین ها را تماشا خواهید کرد.

 

توصیه های غذایی در ماه رمضان

برای کمک به مطالعه در ماه رمضان توصیه های غذایی وجود دارد که می تواند روزه را بر ما آسان تر کند و از کاهش بازده مطالعاتی در ساعت های نزدیک به افطار جلوگیری کند:

1) حتما سحری را کامل میل کنید. با آرامش و دور از استرس غذای خود را میل نمایید و برای خوردن سحری حتما وقت کافی اختصاص دهید.

2) از قندهای مرکب استفاده کنید. بهتر است در وعده سحر به جای استفاده از قندهای ساده نظیر حلوا، قند و شکر، شیرینی، مربا و عسل از قندهای مرکب نظیر نان، برنج، ماکارونی، عدس، جو، غلات، سیب زمینی، میوه، سبزیجات و حبوبات استفاده شود. به دلیل این که مواد مغذی این گروه تا 8 ساعت در بدن باقی می مانند. این در حالی است که قندهای ساده مثل شکر فقط 3 تا 4 ساعت در بدن می مانند.

3) آب را فراموش نکنید. نوشیدن آب موجب سرحالی و سرزندگی می شود و برای رساندن مواد غذایی به اندام های بدن لازم است. لذا توصیه می شود بعد از افطار مقدار کافی آب و نوشیدنی بنوشید. آب بهتر است ولرم باشد، تا جلوی ورود باکتری های مضر به بدن را بگیرد.

4) غذای افطار را به آرامی اما در یک وعده میل کنید و از خوردن تنقلات فراوان در فاصله افطار تا سحر بپرهیزید. این کار باعث می شود معده شما برای صرف سحری به طور کامل خالی و آماده باشد.

5) حتما شیر و ماست مصرف کنید به دلیل این که کلسیم و فسفر در بسیاری از واکنش های سیستم مغزی و آزاد کردن انرژی در بدن نقش دارند وجود لبنیات در رژیم غذایی به دلیل داشتن کلسیم فراوان برای سلول های عصبی بسیار مفید بوده و موجب آرامش اعصاب در افراد خواهد شد، دانش آموزانی که می خواهند خواب راحتی داشته باشند، باید هنگام خواب یک لیوان شیر بنوشند.

6) مصرف مواد غذایی حاوی ویتامین های گروه B مثل گوشت قرمز، جگر، مغز، تخم مرغ و ویتامین E نظیر آجیل و گردو در اکسیژن رسانی به مغز و خنثی سازی رادیکال های آزاد مهاجم به مغز و اعصاب و در تمرکز و حافظه مؤثر بوده بنابراین در وعده شام بعد از افطار توصیه می شود. همچنین مصرف این مواد غذایی موجب شادابی و از بین رفتن کسلی می شود.

7) مصرف ماهی به این دلیل که حاوی اسید چرب امگا 3 است، از کم خونی پیش گیری می کند و موجب افزایش یادگیری می شود.

دیدگاه خودتان را ارسال کنید