Gam 124

بهترین ها همیشه از بهترین ها الگو گرفته اند

رشته اتاق عمل

 

 رشته اتاق عمل

گسترش مراکز بیمارستانی دارای اتاق عمل جراحی و نیاز روزافزون به افراد کاردان برای اداره اتاق‌های عمل جراحی، بیانگر نیاز جامعه به تکنسین اتاق عمل است. افرادی که می‌توانند درمسائل فنی، پزشکان جراح را یاری دهند. فارغ‌التحصیلان این رشته می‌توانند در اتاق عمل به جراحان کمک‌های لازم فنی را ارائه دهند. همچنین این دسته از متخصصان می‌توانند وسایل جراحی و استریل را جهت استفاده آماده نمایند و اداره اتاق عمل را به عهده گیرند.
 
معمولا تکنسین های اتاق عمل به عنوان  سیرکولر(فرد غیر استریل می باشد و احتیاجات ضروری را در حین جراحی فراهم می کند و حق نزدیکی به بیمار را ندارد) و اسکراب (فرد استریل می باشد که در یک محیط یک متری در کنار جراح و با همراهی جراح عمل را انجام می دهند) در اتاق عمل فعالیت می کنند.


تکنسین اتاق عمل گاهی در کارش در معرض بیماری ها واگیردار ، مناظر، بوها و مواد ناخوشایند قرار می گیرد که باید توان تحمل آنها را داشته باشد. او باید فردی صبور، دقیق و با توان بدنی مناسب باشد. همچنین داشتن آرامش و توان تصمیم گیری درست و سریع در شرایط بحرانی برای تکنسین های اتاق عمل ضروری است. تکنسین اتاق عمل چون مرتبا در کنار جراح است، چیزهای زیادی از او یاد می گیرد و به  مرور توانایی های زیادی را کسب می کند.

بیشتر تکنسین های اتاق عمل در بیمارستان ها و برخی در مراکز عمل های سرپایی مشغول به کار هستند. کار آنها به صورت تمام وقت است و گاهی در شب ها و روزهای تعطیل به صورت شیفتی باید سرکار خود باشند.
  
  

وظایف کارشناس اتاق عمل

  • آماده کردن اتاق عمل برای جراحی و کنترل آن از نظر نور کافی، سیستم برق رسانی، درجه حرارت ،رطوبت، پاکیزگی، ایمنی و...
  • اطمینان یافتن از درستی دستگاه ها و تجهیزات لازم برای جراحی
  • استریل کردن تجهیزات و لوازم و اطمینان یافتن از وجود لوازم و ابزار لازم برای جراحی
  • کنترل پرونده بیمار قبل از جراحی برای اطمینان از کامل بودن مدارک پزشکی مورد نیاز )مانند اجازه عمل و آمادگیهای عمل، داروهای قبل از عمل، عدم داشتن وسایل مصنوعی و زیور آلات و ...(
  • آماده کردن بیماران برای جراحی مانند دادن آموزش ها و اطلاعات لازم به بیمار، شستن و ضدعفونی کردن محل های برش روی بدن بیمار و ...
  • کمک کردن به پزشکان و پرستاران قبل و در حین جراحی
  • مراقبت از نمونه های آزمایشگاهی برخی از جراحی ها و فرستادن آنها به آزمایشگاه
  • کمک در استریل و پانسمان کردن نهایی بیمار
  • انتقال بیماران به اتاق ریکاوری پس از عمل
  • مرتب و استریل کردن اتاق های عمل پس از جراحی
  • تهیه گزارش از فرآیند جراحی

 

دانش و مهارت های مورد نیاز

  • آرامش دادن به بیماران قبل و بعد از جراحی
  • دقت و توجه زیاد به جزئیات
  • چالاکی و تمرکز زیاد
  • توان بدنی و استقامت زیاد
  • حفظ آرامش و خونسردی در هر شرایطی
  • توانایی کار تیمی
  • مهارت های ارتباطی مناسب

 

تحصیلات لازم و نحوه ورود به شغل

فارغ التحصیلان رشته اتاق عمل می توانند وارد این شغل شوند. اگر فردی با شناخت و علاقه وارد این شغل شود، می تواند بسیار در آن پیشرفت کرده و موفق شود. در صورت پشتکار و تلاش بیشتر می تواند به موقعیت های شغلی بهتری مانند سرپرستار اتاق عمل، مدیر اتاق عمل و ... برسد.

در سراسر دنیا برنامه تربیت تکنسین اتاق عمل به دو صورت ارائه می شود. در حالت اول دانش آموختگان رشته ی کارشناسی پرستاری پس از کسب مدرک کارشناسی در یک دوره ی 1 ساله تا  2ساله برای ورود به اتاق عمل آموزش می بینند. در حالت دوم در مقطع کاردانی آموزش های عمومی اتاق عمل را گذرانده و برای ایفای نقش فرد سیرکولر و اسکراب آماده می شوند.

با نگاهی به استانداردهای این انجمن برای ایفای نقش اسکراب , تکنولوژیست اتاق عمل باید در سه سطح آموزش ببیند. در سطح اول فرد برای عمل های عمومی آماده می شود و در سطح دوم برای ایفای نقش در عمل های تخصصی و فوق تخصصی و در سطح سوم فرد توانمندی های لازم تئوری و عملی را در حوزه ی مدیریتی به دست خواهد آورد.
 
 

 فرصت شغلی و بازارکار کارشناس اتاق عمل

تکنسین های اتاق عمل می توانند در بیمارستان ها، کلینیک های بزرگ، مراکز جراحی دولتی و خصوصی و مراکز اورژانس مشغول به کار شوند.

آمار دقیقی از وضعیت بازارکار و میزان استخدام تکنسین های اتاق عمل در کشور در دسترس نمی باشد. با توجه به افزایش جمعیت بخصوص در سنین سالمندی و به دنبال آن افزایش بیماری ها و اعمال جراحی، نیاز همیشگی به تکنسین های اتاق عمل وجود داشته و بازارکار مناسبی برای این شغل در کشور وجود دارد. اگر فردی با علاقه و پشتکار وارد این شغل شود، مطمئنا می تواند موقعیت های شغلی مناسبی یافته و در کار خود موفق شود.


 

میزان درآمد کارشناس اتاق عمل

در جدیدترین پژوهش صورت گرفته توسط تعدادی از متخصصان شغلی کشور، گروه های مختلف شغلی از نظر درآمدی مورد بررسی قرار گرفته اند. بر این اساس متوسط حقوق و درآمد کارشناس اتاق عمل در گروههای شغلی مختلف استخراج شده است.

مطابق با این تحقیق حقوق کارشناس اتاق عمل که در حوزه های مختلف مشغول بکار است، بین 1200000تا 3800000تومان می باشد.

البته توجه داشته باشید که این تفاوت درآمدها به میزان سابقه کاری، تجربه و تخصص افراد، حوزه های مختلف کاری، نوع شرکت، شهر محل کار و .... بستگی دارد.

 

شخصیت های مناسب این شغل

در یک انتخاب شغل صحیح و درست، عوامل مختلفی از جمله ویژگی های شخصیتی، ارزش ها، علایق، مهارت ها، شرایط خانوادگی، شرایط جامعه و ... برای هر فرد باید در نظر گرفته شوند. یکی از مهم ترین این عوامل ویژگی های شخصیتی می باشد. شناخت درست شخصیت هر فرد فرآیندی پیچیده و نیاز به تخصص و زمان کافی دارد. البته هر فردی ویژگی های منحصربه فرد خود را دارد، حتی افرادی که به نوعی تیپ شخصیتی مشابه دارند، باز هم در برخی موارد با یکدیگر متفاوت هستند.

به طور کلی همیشه افراد موفقی از تیپ های شخصیتی مختلف در تمام مشاغل هستند و نمی توان دقیقا اعلام کرد که فقط تیپ های شخصیتی خاصی هستند که در این شغل موفق می شوند. اما طی تحقیقاتی که صورت گرفته تیپ های شخصیتی ای که برای این شغل معرفی می شوند، عموما این کار را بیشتر پسندیده و رضایت شغلی بیشتری در آن داشته اند.

 

 

'گروه مشاور تحصیلی گام 124 

جهت گرفتن مشاوره تحصیلی با شماره زیر تماس بگیرید:

09375236886

دکتر محمد موسوی

 

دیدگاه خودتان را ارسال کنید