Gam 124

بهترین ها همیشه از بهترین ها الگو گرفته اند

تغییر مسیر

اگر راننده ی اتومبیلی باشید و بعد از 20 دقیقه رانندگی ناگهان اتومبیل تان در چاله ای بیفتد و تعادل اتومبیل تان را به هم بزند مطمئناً حواس تان را بیشتر جمع می کنید و به مسیر و جاده بیشتر دقت می کنید تا دوباره به درون گودال یا چاله ای نیفتید و حتی آن چاله و گودال را به خاطر می سپارید که اگر بار دیگر خواستید از آن مسیر بروید در آن نیفتید و مهم تر از آن دقت و توجه به مسیر را در حین رانندگی می آموزیم که در هیچ مسیری دچار مشکل نشویم.

 

اما اگر شما در مسیر و جاده ای هر دقیقه به داخل گودال یا چاله ای بیفتید، دقت و توجه به مسیر و درس گرفتن از آن، دیگر فایده ای ندارد. بلکه باید متوقف شوید و مسیر را بررسی کنید. مسیری این گونه حتما به قعر دره ای ختم می شود. حال زمان آن است که تصمیم به بازگشت بگیرید یا راه خود را به سوی جاده ای بهتر منحرف کنید.

 

زندگی ما نیز همین گونه است. اگر گاه گاهی مشکلاتی سر بر می آورند از آن ها برای رشد و بهتر شدن خود و زندگی مان استفاده می کنیم. اما اگر هر روز مشکل داریم راه زندگی مان اشتباه است و باید تغییر مسیر دهیم.

از نشانه های مسیر اشتباه این است که مشکلات تمام شدنی نیستند. یکی می رود دیگری می آید. گاهی نیز مشکل بزرگ تری خودنمایی می کند. اینجاست که باید به این نتیجه برسیم که مشکل از درون خود ما منشا می گیرد. باید خودمان را اصلاح کنیم و در مسیری بهتر قدم بگذاریم.

 

دانش آموزان زیادی دیده ام که چند ماه به کلاس خاصی رفته اند و نتیجه ای نگرفته اند اما هم چنان آن کلاس را ادامه می دهند. چرا؟ شاید در انتظار معجزه هستند! نمی دانم! آیا جز این نیست که کار یکسان نتایج یکسان به بار می آورد. مگر می شود کار یکسانی را چند بار انجام داد و نتایج متفاوتی به دست آورد. بدتر از آن اینکه، بخاطر پولی که داده اند زمان خود را نیز می دهند. می گویند چون پول داده ایم تا آخر می رویم. یعنی به بهانه ی هدر ندادن پول شان، زمان شان را هدر می دهند.

آیا وقت آن نرسیده است که مسیرشان را عوض کنند؟

 

و سخن آخر اینکه:

اگر از کلاس تان نتیجه نگرفته اید، ناامید نشوید، خودتان را سرزنش نکنید، استاد بهتری بیابید.

اگر چند بار سعی کردید اما نمره ی خوبی کسب نکردید، خودتان را سرزنش نکنید، به روش بهتری درس بخوانید.

اگر از برنامه ی درسی تان عقب مانده اید، ناامید نشوید، اساس برنامه ریزی تان را عوض کنید.

اگر با برنامه ریزی های مشاور تحصیلی تان به نتیجه ی دلخواه نرسیده اید، ناامید نشوید، مشاور بهتری پیدا کنید.

اگر کتابی شما را به نمره و درصد بالا نرساند، کتاب بهتری بخوانید.

 

همواره راهی هست. همراه رؤیای تان هستیم.

 

محمد موسوی، مشاور و مدرس کنکور

دیدگاه خودتان را ارسال کنید