Gam 124

بهترین ها همیشه از بهترین ها الگو گرفته اند

آشنایی با دوره‌های تحصیلی دانشگاه‌ها (1)

وزارت آموزش و پرورش برای تأمین و تربیت بخشی از نیروی انسانی مورد نیاز آموزشی خود، متناسب با مبانی و ارزش های اسلامی و نیاز دوره های مختلف تحصیلی در مقطع کارشناسی پیوسته برای دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، از میان متقاضیان واجد شرایط دانشجو معلم می پذیرد. متقاضیان در صورت احراز صلاحیت های عمومی، اختصاصی و سایر شرایط و ضوابط می توانند پس از انتخاب رشته و موفقیت در مراحل مزبور و کسب بالاترین نمره علمی در مقایسه با سایر متقاضیان در کد رشته های انتخابی در صورت قبولی نهایی، ادامه تحصیل نمایند.

 

شیوه پذیرش دانشجو در پردیس های دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی:

1ـ پذیرش دانشجو در دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی به‌صورت بومی پذیری استانی می‌باشد. کدرشته محل‌های مخصوص متقاضیان بومی هر استان در جداول مجزا از هم مشخص شده‌اند. گزینش نهایی توسط سازمان سنجش آموزش کشور، در هر یک از کدرشته محل‌ها با توجه به دامنه پذیرش که اعلام شده، صورت می‌پذیرد.

2ـ متقاضیان رشته‌های مورد نیاز آموزش و پرورش دقت نمایند چنانچه در یک کدرشته محل دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی مخصوص متقاضیان بومی استانی درج شده باشد، همه متقاضیان بومی آن استان می‌توانند در صورت تمایل با رعایت سایر شرایط و ضوابط مربوط، آن را انتخاب نمایند.

3ـ بر اساس مصوبه دوازدهمین و نوزدهمین جلسه شورای سنجش و پذیرش دانشجو مورخ 1397/4/17 و 1398/5/5 تمامی متقاضیان بومی هر استان مجاز به انتخاب کدرشته محل‌های مربوط به استان خود می‌باشند اما در کدرشته محل‌هایی که اولویت برای شهر یا بخش خاصی در نظر گرفته شده است (این موضوع در مقابل کدرشته محل نوشته شده است) ابتدا متقاضیان بومی آن شهرها یا بخش هایی که دارای اولویت هستند (حداقل 2 شهر (یا بخش) از 4 شهر (یا بخش) «محل اخذ مدرک تحصیلی سال آخر دوره متوسطه»، «محل اخذ مدرک تحصیلی سال ماقبل آخر دوره متوسطه»، «محل اخذ مدرک تحصیلی دو سال ماقبل آخر دوره متوسطه»، «محل تولد» با شهر (یا بخش) رشته تعیین شده، تطابق داشته باشد) پذیرش می‌شوند و درصورتی‌که ظرفیت خالی بماند (متقاضی واجد شرایط بومی شهر یا بخش براساس دامنه پذیرش وجود نداشته باشد)، از متقاضیان بومی همان استان که کدرشته محل مزبور را انتخاب نموده‌اند، پذیرش انجام می‌شود. شایان ذکر است از پذیرفته شدگان تعهد لازم برای خدمت در شهر یا بخش مندرج در محل خدمت ستون «تحصیل / محل خدمت» اخذ خواهد شد.

4ـ تعیین محل خدمت کدرشته محل هایی که به صورت استانی، شهرستانی و یا در یک بوم (چند شهر / شهرستان / منطقه) می‌باشد در اختیار اداره کل آموزش و پرورش استان مربوط (استان بومی متقاضی) خواهد بود که بعد از فراغت از تحصیل به استناد ماده 3 قانون متعهدین خدمت به صورت قطعی اعلام خواهد شد. عدم مراجعه به محل خدمت تعیین شده، به منزله استنکاف از انجام تعهد تلقی خواهد شد. تعیین محل صدور حکم آزمایشی در بین مناطق آموزشی تابعه جهت برقراری حقوق در طول تحصیل، در اختیار اداره کل استان می باشد.

یادآوری 1: نیاز آموزشی (محل خدمت) مندرج در ستون (پردیس / محل خدمت) تحت هر شرایطی برای پذیرش استانی تغییر نمی‌یابد. متقاضی پذیرفته شده نهایی مکلف است به مدت دو برابر طول تحصیل، تعهد خدمت محضری برای خدمت در محل مذکور به آموزش و پرورش بسپارد.

5ـ چنانچه متقاضی مجاز به انتخاب کدرشته محل های دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی باشد و اقدام به انتخاب کدرشته محلهای دانشگاه های مزبور بنماید، براساس ضوابط و مقررات از میان واجدین شرایط در آزمون براساس اولویت های انتخابی تا یک و نیم (1/5) برابر ظرفیت پذیرش، برای انجام مصاحبه تخصصی و احراز صلاحیت های عمومی و تخصصی از سوی سازمان سنجش آموزش کشور به آموزش و پرورش معرفی خواهند شد. معرفی متقاضی جهت انجام مصاحبه تخصصی به منزله قبولی نهایی در دانشگاه های مزبور تلقی نمی‌گردد.

6ـ کسب حداقل نمره کل نهایی 6500 و بالاتر در زیرگروه مربوط برای مجاز شدن به انتخاب رشته در گروه آزمایشی مربوط در آزمون سراسری ضروری است.

7ـ داشتن حداکثر سن 22 سال تمام، الزامی است.

8ـ داشتن حداقل معدل کل 14 در دوره متوسطه دوم (معدل سه پایه اول، دوم و سوم) برای پذیرش دانشجو، ملاک عمل خواهد بود.

تبصره: حداقل معدل کل، تحت هر شرایطی تغییر نخواهد داشت.

9ـ چنانچه صلاحیت های عمومی و تخصصی متقاضی معرفی شده، بعد از انجام مصاحبه تخصصی و بررسی صلاحیتهای عمومی، مورد تأیید آموزش و پرورش قرار گیرد، سازمان سنجش آموزش کشور براساس ضوابط مربوط و لحاظ نمودن اولویت بر مبنای دامنه پذیرش بومی (بخش / شهرستان / استان توضیحات کدرشته محل مندرج در دفترچه آزمون) و با در نظر گرفتن نمره کل نهایی زیرگروه و گروه آزمایشی مربوطه متقاضی در مقایسه با سایر متقاضیان، گزینش نهایی را انجام خواهد داد. بنابراین موفقیت در مصاحبه اختصاصی و بررسی صلاحیتهای عمومی به منزله قبولی فرد برای دانشگاه های مزبور تلقی نمی‌گردد.

یادآوری: کسب نمره کل نهایی بالاتر در زیرگروه آزمایشی مربوط در مقایسه با سایر متقاضیان در کدرشته انتخابی (طبق ضوابط سازمان سنجش آموزش کشور) و با رعایت شرایط و ضوابط آموزش و پرورش، الزامی است.

10ـ متقاضیانی که صلاحیت های تخصصی و یا عمومی آنان مورد تأیید آموزش و پرورش قرار نمی‌گیرد از فرایند گزینش نهایی برای دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی حذف خواهند شد.

 

یادآوری های مهم:

* انتقال دانشجو به سایر دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی دولتی و غیردولتی و بالعکس ممنوع می باشد.

* ادامه تحصیل متعهدین خدمت به وزارت آموزش و پرورش، به استناد مفاد ماده 4 قانون متعهدین خدمت و با رعایت سایر ضوابط و مقررات مربوط صرفاً در رشته های مورد نیاز آموزش و پرورش در صورت موافقت با ادامه تحصیل و صدور فرم مربوطه از سوی اداره کل آموزش و پرورش محل خدمت، امکان پذیر خواهد بود. شایان ذکر است جهت ادامه تحصیل در رشته های کارشناسی ارشد دانشگاه فرهنگیان، داشتن حداقل سه سال سابقه خدمت آموزشی و یا اداری در آموزش و پرورش الزامی است.

* تغییر رشته و گرایش، تغییر اولویت انتخابی، تغییر دوره تحصیلی، انتقال و جابجایی در بین دانشگاه ها و بالعکس در بدو ورود و یا در طول تحصیل تحت هیچ شرایطی امکان پذیر نخواهد بود.

 

منبع: دفترچه انتخاب رشته تجربی سال 1400

دیدگاه خودتان را ارسال کنید