Gam 124

بهترین ها همیشه از بهترین ها الگو گرفته اند

تمرکز (1)

زمانی که کنکور یا هر امتحان دیگری روی ما فشار می آورد، حتی نگاه کردن به یک دیوار سفید خالی ممکن است جذاب تر از مطالعه کردن به نظر بیاید. نادیده گرفتن تلفن، دوستان و تلویزیون ممکن است کاملا غیرممکن به نظر برسد. نیمی از این معادله انتخاب زمان و مکان مناسب برای مطالعه و باقی آن به توانایی شما برای تمرکز بر می گردد. حالا بیایید با هم به حل این معادله نزدیک تر شویم.

 

اجتناب از عوامل حواس پرتی

به امتحاناتی که در آنها موفق عمل کرده اید فکر کنید و ببینید که در چه شرایطی مطالعه کرده اید. بعضی از دانش آموزان در یک کتابخانهٔ شلوغ متمرکز می شوند، در حالی که دیگران تنها در سکوت کامل می توانند تمرکز کنند. از این که کتاب هایتان را جلو چشم تان قطار کنید بپرهیزید چون دقیقا عاملی برای حواس پرتی است. اگر هدف تان چرت زدن یا خیال پردازی نیست، لطفا روی تخت خواب، با حالتی دراز کشیده درس نخوانید. برای مطالعه، میزی را روبه روی دیواری خالی قرار دهید و یا در کتابخانه سعی کنید دورترین و گوشه ترین صندلی ها را انتخاب کنید. زمانی که اطراف تان شلوغ است و یا سر و صدای اطرافیان تان زیاد است، ترجیحاً با هدفون به موسیقی بی کلامی گوش دهید.

 

راحتی تان را تامین کنید

اگر قبل از مطالعه غذای سنگینی خورده اید، احساس پر بودن و خواب آلودگی خواهید کرد و اگر هم نخورید، سر و صدای شکم گرسنه و سر خالی تان تنها چیزهایی می شوند که می توانید رویشان متمرکز شوید. در نتیجه سعی کنید قبل از مطالعه خوردنی های سالمی مثل کره بادام زمینی و یا میوه بخورید. و مقادیری مغز گردو، انجیر و یا شکلات برای مواقع استراحت در کنارتان داشته باشید. دمای بدنتان را تنظیم کنید. لباس های راحت و متناسب با دما بپوشید. آب نوشیدن را هم فراموش نکنید.

 

برنامه ریزی کنید

مطالعه کردن زمانی که به بازه های زمانی کوچک تری تقسیم شود، آسان تر خواهد شد. اگر بدانید که زمان استراحت تان نزدیک است، به احتمال کمتری پس از دقایقی کوتاه حواس تان پرت خواهد شد. برنامه تان را دقیق بنویسید. با ترسناک ترین کتاب هایتان شروع کنید تا آنها را از سر راه بردارید. وقتی که دارید برنامه ریزی می کنید، به ساعت هایی که بیشترین انرژی و تمرکز را دارید فکر کنید.

 

ذهن تان را تمرین دهید

حتی زمانی که خودتان را از هر عامل خارجی رها کنید، ذهن تان جاهایی در طول مطالعه پرت خواهد شد. یاد بگیرید که با عوامل حواس پرتی تان مواجه شوید، در نتیجه می توانید سریعا به کارتان برگردید. یک کاغذ یادداشت نزدیک دست تان داشته باشید. اگر چیزی اتفاق می افتد که نیاز دارید با آن مواجه شوید یا بعدا نگاهی به آن بیاندازید، تنها یادداشتش کنید، و می توانید موقتاً آن را به فراموشی بسپارید. زمانی که به یکباره خودتان را در حال سفر در عالم خیال و رؤیا ملاقات می کنید، سعی کنید چشم هایتان را ببندید، نفس عمیق بکشید و ذهن تان را پاک کنید، و یا عبارتی شبیه این را تکرار کنید: «به تمرکز برگرد»، یا «بسه».

اگر نمی توانید خیال پردازی تان را متوقف کنید، دقایقی کوتاه برخیزید، ماهیچه هایتان را بکشید، و یا موضوع مطالعه تان را تغییر دهید.

دیدگاه خودتان را ارسال کنید