Gam 124

بهترین ها همیشه از بهترین ها الگو گرفته اند

عادت های بد مطالعه

برای هر مطالعه ای روشی وجود دارد و در هر روشی هم گاهی اشتباهی انجام می شود. شاید ما همگی روشی برای درس خواندن داشته باشیم اما باید بدانیم آیا این روش به موفقیت ما کمک می کند یا خیر. در ادامه عادت های بد مطالعه را شناسایی کرده و راه حل های آن ها را بیان می کنیم.

 

بلندخوانی

در این روش فرد برای مطالعه، مطالب کتاب را بلند بلند تکرار می کند و همین باعث کند شدن سرعت مطالعه و خستگی می شود. در بلندخوانی دو عمل انجام می شود: فرد ابتدا کلمات را می بیند و بعد آن ها را تلفظ می کند و درنهایت می شنود. عدم تطابق سرعت این دو، باعث کاهش سرعت مطالعه می شود. پژوهشگران می گویند سرعت مطالعه در این روش 250 تا 300 کلمه در دقیقه است ولی در صامت خوانی سرعت مطالعه سه برابر بلندخوانی است.

معایب:

بلندخوانی نیاز به مکانی خاص دارد؛ چون ممکن است صدای فرد باعث آزار دیگران شود.

بلندخوانی به دلیل سروصدا باعث تحریک اعصاب و خستگی فرد می شود.

بلندخوانی مدام در دختران به تارهای صوتی آنها آسیب می رساند.

تنها فایدۀ بلندخوانی زمانی است که فرد نمی تواند تمرکز کند و با بلندخوانی به افزایش تمرکز خود کمک می کند ولی باید دقت کند که این روش به عادت تبدیل نشود.

پیشنهاد:

با مطالعه در کتابخانه و حاضر شدن در مکان های ساکت می توانید صامت خوانی را تمرین کنید. این کار ممکن است ابتدا سخت باشد و فکر کنید مطالب را یاد نگرفته اید اما به مرور زمان و گرفتن نتیجه به خودتان مطمئن خواهید شد.

 

وسواس در مطالعه

افرادی که مطلبی را چندین بار مطالعه می کنند ولی باز هم احساس می کنند آن را بلد نیستند و نیاز به مطالعۀ مجدد دارند وسواس در مطالعه دارند.

معایب:

این عادت بد موجب اتلاف وقت در مطالعه می شود. وسواس در مطالعه، عدم تمرکز حواس و ایجاد حواس پرتی را به دنبال خواهد داشت.

خسته شدن ذهن و بی حوصله شدن و درنتیجه بی علاقگی نسبت به درس پیامد بعدی این عادت بد است.

پیشنهاد:

این عادت اشتباه چون ممکن است یکی از اختلالات اضطرابی باشد یا ریشۀ ارثی داشته باشد، بهتر است درصورتی که وسواس شما شدید نیست، یک بار شجاعانه در مقابل این عادت خود بایستید و تصمیم بگیرید مطلب را دوباره نخوانید. برای اطمینان می توانید در پایان مطالعه از خود پرسش کنید. تکرار این تمرین، اعتماد به نفس شما را برای کنار گذاشتن این عادت بد یاری خواهد کرد.

 

مطالعه به همراه وسایل صوتی و تصویری

کسانی که هنگام مطالعه روبه روی تلویزیون می نشینند یا گوش شان به صدای رادیو و آهنگ است به این عادت مبتلا هستند.

معایب:

عملکرد مغز و ذهن انسان به گونه ای نیست که بتواند توجه و تمرکز خود را همزمان به چند مسئله معطوف کند؛ بنابراین ناخودآگاه کارایی فرد پایین می آید.

وقتی فرد موسیقی گوش می کند، بخش شنیداری مغز فعال می شود و درنتیجه بخش یادگیری دیداری نمی تواند متمرکز شود.

پیشنهاد:

با شنیدن موسیقی های بی کلام آرام کم کم این عادت را از برنامۀ مطالعاتی تان حذف کنید تا به مرحله ای برسید که بتوانید در سکوت مطالعه کنید.

دیدگاه خودتان را ارسال کنید