Gam 124

بهترین ها همیشه از بهترین ها الگو گرفته اند

مشکلات رایج کنکوری ها (2)

ساعت مطالعه زیاد:

اگر می خواهید ساعت مطالعۀ بالایی داشته باشید حتما صبح را دریابید. اگر در بازۀ زمانی صبح توانستید 4 ساعت درس بخوانید مطمئن باشید تا آخر شب ساعت مطالعۀ شما به بالای 12 ساعت (در روزهای تعطیل) می رسد. اما اگر صبح را با دیر بیدار شدن از دست بدهید دیگر انگیزۀ زیادی برای ساعت مطالعۀ بالا نخواهید داشت.

در واقع هر یک از کسانی که ساعت مطالعۀ پایینی دارند و از ما راه حل می خواهند راه حل ما همین است.

دانش آموزانی که در روزهای تعطیل ساعت مطالعۀ پایینی دارند اولین سوالی که از آنها می پرسیم این است که آیا صبح دیر بیدار می شوند و جواب در بیش از 90 درصد موارد مثبت است.

 

عدم داشتن ساعت مطالعۀ متوسط در شروع مطالعه:

یکی از دلایلی که دانش آموزان برای روزهای اول و هفته های اول زیر بار ساعت مطالعۀ متوسط نمی روند، ناتوانی در درس خواندن نیست بلکه ناتوانی در چشم پوشی از فعالیت و تفریح های جانبی است. در واقع دانش آموزان ابتدا می خواهند تمام کارهای تفریحی خود را انجام دهند، همۀ برنامه های قبلی خود را داشته باشند و سپس باقیماندۀ وقت شان را درس بخوانند که این برای قبولی در کنکور اصلاً قابل قبول نیست.

 

افزایش ناگهانی ساعت مطالعه:

برخی دانش آموزان روزی 8 ساعت درس می خوانند و طی یک تصمیم لحظه ای می خواهند روزی 13 ساعت و حتی بیشتر درس بخوانند. ممکن است 2 تا 3 روز این کار را انجام دهند اما به دلیل خستگی زیاد پیشرفت مناسبی در درس های شان نخواهند داشت و از برنامۀ خود عقب می مانند و همین باعث می شود که فکر کنند مشکل از توانایی آنهاست در حالی که مشکل از هدف گذاری غیرمنطقی است. اشتباه همه این است که از خودشان توقع دارند تغییرات ناگهانی و بزرگ داشته باشند ولی بدانید هر تغییر بزرگ و ارزشمند نیازمند قدم های کوچک و مستمر است. این تغییرات باید اصولی باشد مثلاً کسی که در روز 8 ساعت درس می خواند و تصمیم دارد خود را به 13 ساعت برساند ابتدا 9 ساعت بخواند و آن را تثبیت کند و سپس به همین روش ساعت مطالعه خود را به تدریج افزایش دهد.

 

مفید درس خواندن یا زیاد درس خواندن؟

دانش آموزانی که 10 ساعت درس می خوانند و 5 ساعت مفید است بهتر از دانش آموزانی است که 5 ساعت درس می خوانند و 5 ساعت مفید است. (البته می دانیم که بازدهی 100 درصد تقریباً محال است).

زمان های غیرمفید نیز مهم است چرا که حداقل پیش زمینه ای برای دفعه های بعدی مطالعه ایجاد می کند و مطالعه را برای زمان های دیگر راحت تر می کند.

فقط مفید بودن مطالعه برای کنکور کافی نیست. مواردی مانند تست زدن، تسلط به تست ها، سرعت در تست زنی، به یاد داشتن مدل تست ها (برای شبیه سازی و حل تست های جدید) نیز بسیار مهم است.

 

حواس پرتی با سوال های درسی:

اگر می خواهید به سوال درسی دوست تان جواب دهید لطفاً فقط به همان سوالی جواب دهید که در حال مطالعۀ موضوع مرتبط با آن سوال هستید. در غیر این صورت جواب ندهید. تمرکزتان را به هم نریزید نه با سوال هایی که بلد هستید نه با سوال هایی که بلد نیستید.

گفته شد موضوع مرتبط نه درس مرتبط یعنی اگر در حال خواندن مبحث ترکیب تابع از درس ریاضی هستید فقط به سوال هایی از درس ریاضی و مبحث ترکیب تابع پاسخ دهید. درواقع اگر دوست تان از مبحث احتمال سوال پرسید. جواب ندهید. چه احتمال را قبلاً خوانده باشید و کاملاً بلد باشید و چه نخوانده باشید. پاسخ دادن به این گونه سوال ها را به آخر وقت و بعد از تمام شدن برنامۀ درسی خودتان موکول کنید به دوست تان نیز بگویید که بعداً به سوالش پاسخ می دهید.

پس لطفاً تمرکزتان را فقط روی درس خودتان بگذارید. استیو جابز می گوید: تمرکز این نیست که فقط روی کار خود تمرکز کنید بلکه تمرکز یعنی اگر ده ها ایده و فکر عالی نیز به سراغتان آمد بتوانید نادیده شان بگیرید.

دیدگاه خودتان را ارسال کنید