Gam 124

بهترین ها همیشه از بهترین ها الگو گرفته اند

رها شو از فکر منفی

یکی از راه های رهایی از افکار منفی، روبه رو شدن با آنها است. تصور کنید در چند روز گذشته اشتباهی از شما سر زده است و معلم تان بخاطر آن شما را سرزنش کرده است. آن اشتباه و آن سرزنش تمام شده است و اثر منفی آن نیز از میان رفته است اما شما همچنان آن اشتباه و سرزنش را ادامه می دهید و اثر منفی آن را برای خودتان تازه نگه می دارید.

این کار را با افکارتان انجام می دهید و هر لحظه افکاری از قبیل «چرا من چنین کاری انجام دادم؟» و یا «ای کاش انجام نداده بودم!» و... به سراغ تان می آید و آرامش تان را بر هم می زند.

قبول دارم که اشتباه کردن بد است و نباید در آینده تکرار کنید. اما این هم اشتباه هست که بخاطر اشتباه های گذشته، حال و آینده خود را خراب کنید و اشتباه بزرگ تر ضرر رساندن به روح و روان خود، با حسرت و افکار منفی است.

ذهن مانند یک تلویزیون با بی شمار شبکه و برنامه های متنوع است که با انتخاب هر شبکه، فکری در ذهن شما تکرار می شود، تصویر یا خاطره ای به یاد شما می آید. خواه مثبت باشد خواه منفی، خوب یا بد. این را بدانید که انتخاب شبکه، کار شماست. اینکه کدام شبکه را تماشا کنید انتخاب شماست.

قبل از انتخاب افکار مثبت باید افکار منفی را بی اثر یا کم اثر کرد، فرار از فکر منفی چندان کارساز نیست، بهتر است با آن روبه رو شوید. بررسی کنید در چه شرایط و موقعیتی آن اشتباه از شما سر زده است و این بررسی را با پرسیدن سوال های خوب از خودتان و یافتن جواب های آن، انجام دهید، سوال هایی از قبیل:

«آیا این اشتباهی که انجام داده ام به خاطر عدم کنترل هیجانات تان نبوده است یا به قول ساده جوگیر نشده بودم؟»

«اگر در آن زمان فرصت بیشتری برای فکر کردن داشتم باز هم مرتکب آن اشتباه می شدم؟»

«آیا تحت تاثیر حرف های دیگران این اشتباه از من سر زد» و...

پاسخ دادن به این سوال ها و سوال های مشابه باعث می شود که دیگر از خودتان بدتان نیاید و به خودتان حق اشتباه کردن بدهید. شاید به این نتیجه برسید که «هر کسی جای شما بود امکان داشت این اشتباه را انجام دهد. و دیگران نیز تا حدودی شبیه شما هستند و کامل نیستند». زمانی که پذیرفتید «شما نیز می توانید اشتباه کنید و قرار نیست تمام کارهای تان درست باشد.» حنای فکر منفی جلوی شما رنگ می بازد و تا حدود زیادی قدرتش را از دست می دهد و نمی تواند شما را مثل قبل ناراحت کند و در نتیجه کمتر به سراغ تان می آید. پس شجاع باشید و به جای فرار کردن، مبارزه کنید.

حال زمان آن رسیده است که در ذهن خود به تماشای شبکه های مثبت و انگیزه بخش بنشینید. با خودتان فکر کنید که از این اشتباه، چه درس هایی یاد گرفته اید، چه درس هایی در این اشتباه بود که می تواند به پیشرفت شما کمک کند. می دانید که بسیاری از پیشرفت های بشر بعد از انجام اشتباه های بزرگ بوده است. پس سعی کنید اشتباه را بدون سود رها نکنید از آنها درس بگیرید و درس ها را به یاد داشته باشید.

خود را مانند شخصی ببینید که از غرق شدن نجات یافته است ـ غرق در دریای افکار منفی ـ حال سعی کنید افکاری را انتخاب کنید که به حال و آینده تان کمک کند. افکاری که زندگی تان را بهتر کند.

محمد موسوی، دانشجوی پزشکی، مشاور کنکور

1 دیدگاه
Avatar
محمد بنیانی 1398/03/11

احسنت👌

پاسخ
دیدگاه خودتان را ارسال کنید