Gam 124

بهترین ها همیشه از بهترین ها الگو گرفته اند

بلندخوانی یک عادت غلط

آیا تابه‌حال به این فکر کرده‌اید که چرا با اینکه از تمام وقتتان استفاده کرده‌اید باز هم روز قبل از آزمون آزمایشی می‌بینید که درس های زیادی را نتوانسته‌اید بخوانید؟ دانش آموزان زیادی به ما مراجعه می‌کنند و می‌گویند که وقت کم می‌آورند و نمی‌توانند درس‌هایشان را به‌موقع تمام کنند. وقتی می‌پرسیم «آیا با صدای بلند درس می‌خوانید؟» بیشتر دانش آموزان پاسخشان مثبت است.

 

حال چند عیب بلند خوانی را با شما در میان می‌گذاریم.

کاهش سرعت مطالعه: در بلندخوانی ابتدا کلمات را می‌بینیم و سپس تلفظ کنیم و درنهایت می‌شنویم. ازآنجایی‌که این کارها هم زمان انجام نمی‌شوند سرعت مطالعه را به‌شدت کاهش می‌دهند. پژوهش ها نشان می‌دهد که سرعت صامت خوانی سه برابر بلند خوانی است.

خستگی: در بلندخوانی فک، لب و زبان در حال گفتن کلمات و گوش شما در حال شنیدن است که این باعث خستگی و حتی سردرد می‌شود.

مکان اختصاصی: دانش آموزانی که بلند خوان هستند نمی‌توانند در هر جایی درس بخوانند چراکه صدای آن‌ها دیگران را آزار می‌دهد و با اعتراض اطرافیان روبه‌رو می‌شوند. همین عامل باعث می‌شود که زمان هایی را برای مطالعه از دست بدهند.

 

البته بلندخوانی می‌تواند مفید نیز باشد. چه زمانی؟ زمانی که دانش آموز تمرکز کافی ندارد و یا به‌طور موقتی درجایی قرار دارد که صداهای مزاحم زیادی وجود دارد. در این زمان ها می‌توان با بلند خوانی تمرکز را افزایش داد. البته باید مراقب بود که به عادت تبدیل نشود.

 

برای ترک این عادت غلط پیشنهاد می‌کنیم در جاهایی درس بخوانید که نمی‌توانید بلندخوانی کنید مثل کتابخانه‌ها. البته در نظر داشته باشید که بلندخوانی شامل زمزمه کردن و لب‌خوانی نیز می‌شود. پس در کتابخانه ها نیز زمزمه یا لب خوانی نکنید.

 

وقتی به دانش آموزان مان می‌گوییم در هنگام درس خواندن اصلا بلندخوانی و یا لب‌خوانی نکنید. در همه یا بیشتر موارد با اعتراض آنها روبه رو می‌شویم که «اگر بلند نخوانیم یاد نمی‌گیریم!». ما نیز حرف شان را تایید می‌کنیم. با تغییر هر روشی در ابتدا کاهش بازدهی وجود دارد. با تغییر این عادت نیز، در روزهای اول بازدهی شما کاهش می‌یابد اما پس از مدتی نه‌تنها این کاهش بازدهی جبران می‌شود بلکه بازدهی شما از قبل نیز زیادتر می‌شود و همچنین خستگی و سردرد ناشی از بلندخوانی نیز از بین می‌رود.

 

برای مشاوره های بیشتر با ما تماس بگیرید.

محمد موسوی، دانشجوی پزشکی، مشاور کنکور

دیدگاه خودتان را ارسال کنید