Gam 124

بهترین ها همیشه از بهترین ها الگو گرفته اند

انگیزه شرط اصلی موفقیت (1)

حداقل یک سال مطالعه‌ی مداوم برای کنکور لازم است؛ اما این یک سال برای بسیار از دانش آموزان خسته کننده و سخت خواهد بود مگر آنکه نیرویی به نام انگیزه به آنها انرژی دهد، در مسیر درس و کنکور نگه دارد و اشتیاق رسیدن به آینده ای بهتر را در آن‌ها زنده نگه دارد. در این مقاله و مقاله های بعدی قصد داریم انرژی، اعتمادبه نفس و انگیزه شما را در سطح بالا نگه داریم و کمک کنیم تا در این مسیر طولانی خسته نشوید، درس و کنکور را رها نکنید، ساعت مطالعه تان نیز کم نشود؛ و درنهایت از درس خواندن و نزدیک شدن به آینده‌ای روشن که در انتظارتان هست لذت ببرید.

 

توجه به منبع بی انتهای قدرت

خداوند قدرت مطلق است و تمام نیروها از خداست و بدون او هیچ چیز موجودیت ندارد. پس هرگاه انرژی، انگیزه و یا اعتمادبه‌نفس تان کم شد، فقط به سراغ منبع اصلی و حقیقی بروید.

همواره و قبل از انجام هر کاری خدا را به یاد آورید و از او انرژی و انگیزه بخواهید تا بتوانید کارهایتان را به بهترین شکل انجام دهید. به یاد داشته باشید آن کس که به شما قدرت یادگیری داده است در بهتر یادگرفتن درس ها نیز می‌تواند کمک تان کند فقط کافی ست قبل از شروع مطالعه از او یاری بخواهید.

زمان‌هایی را به خلوت با خدا اختصاص دهید و با او صحبت و راز و نیاز کنید. ایمان داشته باشید که خداوند هیچ تلاشی را بی پاداش نمی‌گذارد. در این مسیر سرنوشت ساز به خدا توکل کنید و به خود بگویید «من تمام تلاشم را می‌کنم و نتیجه را به خدا می‌سپارم. ایمان دارم که خدا بهترین ها را برایم رقم خواهد زد و آینده‌ام بسیار زیبا و دیدنی است.»

دعا و راز و نیاز با خداوند ترس و افکار منفی را از بین می‌برد و آرامش و اطمینان قلبی می‌آورد. همان‌طور که در قرآن نیز می‌خوانیم «أَلاَ بِذِکْرِ اللّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ، آگاه باشید که تنها با یاد خدا دل ها آرام مى‌گیرد.»

 

مقایسه ممنوع

تعداد زیادی از داوطلبان کنکور در زمان آماده سازی خود برای کنکور، خود را با دیگر رقبا مقایسه می‌کنند و در این مقایسه نیز بیشتر به نقاط ضعف خود و نقاط قوت دیگران توجه دارند که همین باعث کاهش انگیزه آن‌ها می‌شود. بسیار دیده‌ایم که هرگاه به دانش آموزانمان می‌گوییم «تو خوبی! خودت را باور کن!» می‌گویند «بقیه هم کلاسی هایم از من بهتر هستند، بقیه بیشتر از من تست زده‌اند بیشتر از من درس‌ها را خوانده‌اند، مرور کرده‌اند و...» و جالب است بدانید که با هر کدام از همکلاسی‌هایشان صحبت می‌کردیم همین را می‌گفتند و حیرت‌زده مانده بودیم که این بقیه کدام اند؟ مرغ همسایه را غاز دیدن همین است دیگر!

پس هیچ‌گاه خودتان را با بقیه مقایسه نکنید مگر آنکه روحیه‌ی جنگجویی  را در شما تقویت کند و شما را به تلاش بیشتر وادارد. تاکید می‌کنم مقایسه خوب است اگر به پیشرفت شما کمک کند.

 

بهانه ممنوع

پشت کنکوری بودن یا دانش آموز سال آخر متوسطه بودن دلیل بر قبولی نیست. آمارهای کنکور نشان می‌دهد که هرساله تعداد زیادی از دانش آموزان دوازدهم و پشت کنکوری ها در کنکور موفق شده‌اند و در رشته ها و دانشگاه های خوب پذیرفته‌شده‌اند.

دانش آموزان دوازدهم، درس و مدرسه را بهانه نکنید. نگویید درس‌های مدرسه زیاد است و وقت نداریم برای کنکور بخوانیم. می‌بینید که هرساله تعداد زیادی از دانش آموزان دوازدهم قبول می‌شوند، مگر آن‌ها بیشتر از 24 ساعت در شبانه روز زمان دارند؟

پشت کنکوری‌ها، سال قبل را فراموش کنید مدام در ذهن خود تکرار نکنید «من که می‌دانم کنکور امسال هم مثل پارسال می‌شود! من که می‌دانم آخرش خراب می‌کنم!» مگر امسال بیشتر از پارسال درس نخوانده‌ای؟ اجازه ندهید ترس تان شما را از میدان خارج کند.

داوطلبانی که بعد از سال ها دوری از درس، قصد شرکت مجدد در کنکور را دارید، آیا فکر می‌کنید تنها شما در این شرایط هستید و شخصی قبل از شما این مسیر را با این شرایط طی نکرده است؟ کاملا واضح است که این طور نیست، پس با انگیزه ی بیشتری درس بخوانید.

«پایان قسمت اول»

 

محمد موسوی، دانشجوی پزشکی، مشاور کنکور

دیدگاه خودتان را ارسال کنید