Gam 124

بهترین ها همیشه از بهترین ها الگو گرفته اند

انگیزه شرط اصلی موفقیت (3)

سختی‌ها را بپذیرید

با شروع مهرماه تقریباً همه‌ی دانش آموزان با اشتیاق درس خواندن برای کنکور را آغاز می‌کنند. از نشانه‌های آن نیز می­ توان به جزوه نوشتن با خودکارهای رنگارنگ، حضور به‌موقع در کلاس‌های مدرسه، خرید انواع کتاب‌های کمک درسی، ثبت ­نام در کلاس‌ها و آزمون‌های آزمایشی و... اشاره کرد. اما هنوز دو ماه از آغاز نگذشته، که دیگر خبری از خودکارها و جزوه‌های رنگارنگ، حضور به‌موقع در کلاس­ ها و آزمون­ های آزمایشی نیست. الآن خبر از دیر آمدن و چرت زدن سر کلاس، خبر از آنلاین بودن های طولانی در فضای مجازی است. الآن حرف دانش آموزان «تست‌های آزمون‌های آزمایشی استاندارد نیست، دست خودم نیست واقعاً سر کلاس خوابم می‌برد، جزوه را آخر ترم کپی می‌زنم، حداقل برای میان‌ترم ­ها بخوانم که پایان‌ترم پاس شوم! و...» است. چرا! کجای کار می لنگد!

دستیابی به هر هدفی سختی‌هایی نیز دارد. هر چه هدف بزرگ‌تر باشد سختی‌های آن نیز بزرگ‌تر است. قبولی در رشته‌ها و دانشگاه‌های برتر رقابت سنگینی دارد. در اوایل که کار آسان است همه مرد این راه‌اند اما در اواسط مسیر که کار سخت می‌شود اندک‌اندک دانش آموزان کنار می‌کشند. دانش آموزان عزیز هیچ هدفی به‌آسانی به دست نمی‌آید، اگر آسان بود همه انجامش می‌دادند. نباید انتظار داشته باشید که همه چیز بر وفق مراد شما پیش رود. باید به خودتان سختی دهید.

اگر مبحثی را به‌آسانی یاد نگرفتید به سختی یاد بگیرید! اگر 10 تست را اشتباه حل کردید تست بعدی را درست حل کنید! اگر در یک آزمون نتیجه‌ی بدی گرفتید در آزمون بعدی نتیجه‌ی خوبی بگیرید! قبولی در کنکور سختی‌های زیادی دارد اما اگر هدفتان برایتان ارزش دارد از جان و دل تلاش کنید و به‌هیچ‌عنوان متوقف نشوید.

در مقابل سختی‌های مسیر تسلیم نشوید و بدانید که بیشتر داوطلبان در شرایط شما هستند و این سختی‌ها تنها برای شما نیست. به سختی‌های مسیر فکر نکنید و فقط بر روی برنامه های درسی خود متمرکز شوید.

 

داوطلبان آ و ب

دانش آموزان گروه «آ» دانش‌آموزانی هستند که از سال‌های دهم و یازدهم درس خواندن برای کنکور را شروع کرده‌اند، و در تابستان نیز به جمع‌بندی مباحث پایه پرداخته‌اند. این دانش آموزان به خاطر پیش‌زمینه‌ی درسی قوی، در سال دوازدهم درس‌ها را راحت‌تر از گروه «ب» یاد می‌گیرند و سختی کمتری دارند. مطالعه ­ی مباحث آزمون‌های آزمایشی را به‌موقع به پایان می‌رسانند و نتیجه‌ی بهتری نیز کسب می ­کنند.

دانش آموزان گروه «ب» دانش‌آموزانی هستند که نه‌تنها سال‌های گذشته درس نخوانده‌اند بلکه از تابستان نیز به درستی استفاده نکرده‌اند. این دانش آموزان وقتی سختی های مسیر را می‌بینند و خود را با دانش­ آموزان گروه «آ» مقایسه می‌کنند فکر می‌کنند که استعداد و هوش کافی برای رسیدن به هدفشان ندارند و با بهانه ی بسیار خوبی تسلیم می‌شوند. دانش آموزان عزیز گروه «ب» بدانید که گروه «آ» سختی‌ها را در سال‌های قبل تحمل کرده‌اند و آنچه شما می‌بینید حاصل تلاش‌های آن‌هاست نه هوش و استعداد بیشتر. شما پشت پرده تلاش‌های آن‌ها را ندیده‌اید به همین دلیل خود را کم استعداد می‌پندارید، اما واقعاً این‌طور نیست و از آن‌ها چیزی کم ندارید.

با مشاهده‌ی این دانش آموزان به جای آنکه به خودتان انرژی منفی بدهید و خودتان را به کم‌استعدادی و کم‌هوشی متهم کنید، بدانید که آن‌ها با تلاش به این سطح رسیده‌اند پس شما نیز می‌توانید! تنها چیزی که لازم دارید تلاش و برنامه‌ای صحیح است.

«پایان قسمت سوم»

 برای مشاوره و برنامه ریزی با ما تماس بگیرید.

محمد موسوی، دانشجوی پزشکی، مشاور کنکور

 

دیدگاه خودتان را ارسال کنید