Gam 124

بهترین ها همیشه از بهترین ها الگو گرفته اند

اصول دقیق برنامه ریزی (2)

نقش اصلی در این برنامه‌ریزی بر عهده شماست...

در برخی موارد دیده می‌شود که داوطلبان کار برنامه ریزی را به دیگران (افراد غیرمتخصص در امور مشاوره) واگذار کرده و یا از برنامه دیگر داوطلبان استفاده می‌کنند. این یکی از بزرگ ترین معایبی است که یک برنامه ریزی می تواند داشته باشد و به خاطر داشته باشید که بهترین کسی که می‌تواند با کمک یک مشاور خوب برنامه‌ریز برنامه شما باشد، خود شما هستید زیرا فقط خودتان هستید که از ساعات خواب بیداری نقاط ضعف و قدرت خود مطلع هستید و می توانید با دادن این اطلاعات به مشاور خود، برنامه ریزی مخصوص خودتان را داشته باشید. در برنامه ریزی ها محور اصلی خود شما هستید؛ رقیب اصلی در برنامه ریزی خودتان هستید به گونه ای که در این نوع برنامه ریزی شما باید چه از نظر کمیت و چه از نظر کیفیت با هفته گذشته خود رقابت کنید نه با افراد دیگر، به این ترتیب شما می توانید نتیجه بهتری از تلاش تان بگیرید.

 

به کیفیت در کنار کمیت توجه کنید...

یکی از اشکال های موجود در برنامه ریزی ها توجه بیش از اندازه به کمیت است گرچه این موضوع مهم است که شما میزان حجم مطالعه خود را بالا ببرید اما نکته مهم تر این است که تا چه اندازه از میزان مطالعه ای که انجام داده اید می توانید استفاده کنید و کارآمد است. پس به جای اینکه در برنامه‌ریزی خود مثلاً در دو ساعت یک فصل فیزیک را قرار بدهید سعی کنید یک یا دو مبحث را به خوبی یاد بگیرید این موضوع باعث می شود که اعتماد به نفس شما زیاد شده و با انگیزه بیشتری ادامه دهید.

 

چگونه برنامه‌ریزی کنم؟

با توجه به مطالبی که گفته شد حتماً با خود می گویید که اکنون با در نظر گرفتن این اطلاعات چگونه برنامه‌ریزی کنم برای پرداختن به این کار و با توجه به مطالب بالا انجام چند گام اساسی و البته راحت لازم است که در زیر به آن اشاره می‌کنیم:

 

گام اول: برنامه کلی

برای اینکه یک برنامه ریزی موفق داشته باشید باید ابتدا قبل از هر چیز یک دید کلی و بلند مدت به دوره آمادگی برای کنکور از الآن تا زمان برگزاری کنکور داشته باشید به این ترتیب که می خواهید چه زمانی را به مطالعه اولیه چه زمانی را به مرور کلی و چه زمانی را برای تست زنی نهایی اختصاص دهید برنامه کلی طرح ریزی فعالیت های شما تا زمان برگزاری کنکور است البته نه به صورت جزئی بلکه به صورت کلی و جامع مثلاً به عنوان یک داوطلب کنکور که وضعیت عادی دارد شما تصمیم می گیرد که تا فرارسیدن عید نوروز را به مطالعه اولیه و مرورهای آخر هفته اختصاص دهید تا اول خرداد ماه به مرور نهایی و تست‌زنی تمرینی و از اول خرداد ماه تا زمان برگزاری کنکور به تست زنی سرعتی بپردازید حال با توجه به این تصمیم شما می دانید که از خود و برنامه خود چه چیزی را می خواهید و قطعاً می توانید بهتر و توانمندتر تصمیم بگیرید.

برای اینکه بتوانید دید بهتری به برنامه کلی خود داشته باشید به پرسش های زیر پاسخ دهید و‌ پاسخ های خود را به طور خلاصه روی کاغذی یادداشت کنید و با توجه به آنها یک طرح کلی برای حال تا زمان برگزاری کنکور برای خودتان داشته باشید.

۱ ـ تا کنکور چه مدت زمان دارید؟

2 ـ برای کنکور چه درس ها و موضوعاتی باید مطالعه شود؟

۳ ـ در طول هفته چند ساعت را برای مطالعه در نظر گرفته اید؟

۴ ـ تاکنون چه درس هایی را خوانده اید، چه میزان مطالعه و چه میزان از درس ها را هنوز مطالعه نکرده اید؟

۵ ـ برای مطالعه هر درس چه میزان وقت لازم است؟

۶ ـ با توجه به ضرایب درس ها و مشکل بودن یک درس یا تعداد مرور آن‌ها چه میزان وقت باید برای هر درس در نظر گرفت؟

۷ ـ برای مرور و تست زنی همه ی مطالب چه مدت زمان لازم است؟

سعی کنید در طرح ریزی این مرحله حتماً زمانی را برای مرور نهایی و تست زنی سرعتی و مشابه آزمون در نظر بگیرید حتی اگر این کار باعث شود که شما برخی از فصول بعضی از درس‌ها را مطالعه نکنید زیرا این مطالب باید در ذهن شما تثبیت شود تا در زمان کنکور بتوانید بهترین بهره را از آن ببرید این گام از برنامه ریزی که ممکن است وقت زیادی از شما بگیرد و البته مهم ترین گام برنامه ریزی است فقط یک بار انجام می‌شود در صورتی که تغییری در برنامه شما رخ ندهد یکبار تدوین کافی است بنابراین برنامه گفته شده به شما می‌گوید که تا زمان برگزاری کنکور به طور کلی چه کارهایی را (با توجه به زمان انجام هر کار) باید انجام دهید. در واقع یک چشم انداز کلی از مطالعه و آمادگی شما برای شرکت در کنکور را مجسم می سازد.

 

ادامه ی این مقاله را در پست «اصول دقیق برنامه ریزی (3)» بخوانید.

دیدگاه خودتان را ارسال کنید