Gam 124

بهترین ها همیشه از بهترین ها الگو گرفته اند

رشته فیزیوتراپی

 رشته فیزیوتراپی

فیزیوتراپی، شاخه ای از علم پزشکی است که در آن برای  بهبودی بیماران از عوامل فیزیکی مثل گرما، سرما، الکتریسیته، نور و عوامل مکانیکی و ورزش استفاده می شود.


بسیاری از حوادث باعث می شوند که اندام حرکتی انسان از حرکت بایستند گرچه این اتفاق موقت باشد اما آسیب های آن در دراز مدت وجود داشته  و در برخی اوقات بهبودی کامل حاصل نمی شود همچنین نباید از نظر دورداشت که حرکت برای بعضی از اندام ها مانند دست و پا همانند اکسیژن ضروری است.

 کاری که فیزیوتراپ انجام می دهد به حرکت درآوردن اندام هایی است که بنابر اتفاق دچار آسیب شده اند فیزوتراپ با انجام حرکاتی که مبنای علمی دارد و استفاده از ابزاری که جریان حرکت را تسهیل می نماید به خدمت رسانی می پردازد.

 در واقع فیزیوتراپ فردی است با قابلیت‌های فردی بالا چه از نظر جسمی، چه از نظر روحی.

چرا؟

 چون فیزیوتراپ کسی است که توان دوباره‌ای را به شخص بیمار می‌بخشد. داشتن حوصله و عشق و علاقه به کار تنها راه ادامه تحصیل یا انتخاب این رشته است.فیزیوتراپی‌ رشته‌ای‌ است‌ که‌ با استفاده‌ از عوامل‌ فیزیکی‌ (مثل‌ گرما، سرما، نور، اشعه‌ لیزر، الکتریسیته‌ و...) و عوامل‌ مکانیکی‌ جهت‌ کمک‌ به‌ درمان‌ ناتوانی‌ فرد و بازگرداندن‌ کار اعضای‌ بدن‌ و هدایت‌ بیمار برای‌ استفاده‌ از توانایی‌ باقی مانده‌ به‌ او کمک‌ می‌کند.

 

فیزیوتراپیست‌ با استفاده‌ از یک‌ سری‌ وسایل‌ مثل‌ ابزارهای‌ الکترونیکی‌ و حرکات‌ ورزشی‌ در جهت‌ رفع‌ معلولیت‌ و افزایش‌ کارآیی‌ عضلات‌ و اعصاب‌ تلاش‌ می‌کند. رشته‌ فیزیوتراپی‌ دارای‌ بخش‌های‌ مختلفی‌ است.‌


در بخش‌ الکتروتراپی‌ فیزیوتراپیست‌ با استفاده‌ از عوامل‌ فیزیکی‌ مانند اشعه‌ مادون‌ قرمز به درمان‌ بیماران‌ می‌پردازند. در بخش‌ مکانوتراپی‌ با استفاده‌ از وسایل‌ مکانیکی‌ مانند قرقره‌ و دستگاه های‌ بدنسازی‌ به‌ درمان‌ بیماران‌ می‌پردازند، در بخش‌ هیدروتراپی‌ (آب‌ درمانی‌) با استفاده‌ از خواص‌ آب‌ به‌ درمان‌ بیماریها می‌پردازد.

 

 

وضعیت تحصیلی و دانشگاهی

هم اکنون رشته ی فیزیوتراپی در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا تدریس می شود. مقطع کارشناسی توسط دانشگاه های علوم پزشکی تهران، ایران، شهید بهشتی، علوم بهزیستی و توانبخشی تهران، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، بابل، اصفهان، زاهدان، جندی شاپور اهواز، شیراز، کرمان، گیلان-رشت، سمنان، مشهد و همدان بصورت روزانه ارائه می شود..

به علاوه در دانشگاه های علوم پزشکی اصفهان، بابل، جندی شاپور اهواز، زاهدان، شهید بهشتی، و مشهد بصورت پردیس خودگردان نیز ارائه می گردد.
مقطع کارشناسی فیزیوتراپی ۱۳۰ واحد دارد که شامل ۲۲ واحد دروس عمومی، ۴۱ واحد دروس پایه، ۴۳ واحد دروس اختصاصی و ۲۴ واحد کارورزی بالینی است.

 

موقعیت شغلی رشته فیزیوتراپی چگونه است؟

 

بعد از فارغ التحصیلی از مقطع کارشناسی، فیزیوتراپیست ها می توانند وارد بازار کار شوند و گذراندن طرح اختیاری است. فیزیوتراپیست ها می توانند در بیمارستان های خصوصی یا دولتی و کلینیک های خصوصی مشغول به کار شوند و یا به منزل بیمار رفته و خدمات فیزیوتراپی را ارائه کنند.


و از آنجایی که جمعیت سالمندان روز به روز بیشتر می شود، نیاز به رشته ی فیزیوتراپی در جمعیت سالمندان رو به افزایش است.

 

درآمد رشته فیزیوتراپی

آمار دقیقی از میزان درآمد فیزیوتراپیست ها در کشور در دسترس نمی باشد و با توجه به محل کار و میزان تخصص و مهارت، درآمد فیزیوتراپیست ارقام متفاوتی خواهد بود. به عنوان مثال آنهایی که به صورت مستقل و شخصی فعالیت کرده و فیزیوتراپیست هایی توانمند نیز هستند، درآمد بسیار بیشتری نسبت به فیزیوتراپیست های استخدام شده در بخش دولتی دارند.

با توجه به پیش بینی های صورت گرفته از آینده شغلی مناسب این افراد، می توان به این نتیجه رسید اگر یک فیزیوتراپیست، دانش به روز، مهارت و توانمندی بالا و پشتکار لازم را داشته باشد، به موفقیت و درآمد بالایی دست خواهد یافت.

 

'گروه مشاور تحصیلی گام 124 

جهت گرفتن مشاوره تحصیلی با شماره زیر تماس بگیرید:

09375236886

دکتر محمد موسوی

 

دیدگاه خودتان را ارسال کنید