Gam 124

بهترین ها همیشه از بهترین ها الگو گرفته اند

آشنایی با دوره‌های تحصیلی دانشگاه‌ها (2)

مؤسسات آموزش عالی غیردولتی ـ غیرانتفاعی

* نظام درسی مؤسسات آموزش عالی غیردولتی غیرانتفاعی نظام واحدی است و بر اساس نظام آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری خواهد بود و به فارغ التحصیلان مدرک مربوط برابر ضوابط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اعطاء خواهد شد.

* مؤسسات آموزش عالی غیردولتی غیرانتفاعی تعهدی نسبت به تأمین مسکن، خوابگاه و غذای دانشجویان ندارند.

* دانشجویان می توانند از وام تحصیلی مطابق با آیین نامه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در صورت تخصیص بودجه به موسسه از طرف سازمان برنامه و بودجه کشور استفاده نمایند.

* بر اساس مصوبات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری میزان شهریه دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی غیردولتی غیرانتفاعی، بر اساس مصوبات هیأت امنای دانشگاه ها و مؤسسات مربوط تعیین و از پذیرفته شدگان دریافت خواهد شد. لذا کلیه دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی غیردولتی غیرانتفاعی که در آزمون سراسری نسبت به پذیرش دانشجو اقدام می نمایند، موظفند جداول شهریه مصوب هیأت امنا را در پایگاه اینترنتی خود درج نمایند.

* پذیرفته شدگان ملزم به رعایت تعهدات مالی در قبال دانشگاه مربوطه خواهند بود.

 

 

شرایط تحصیل در دانشگاه پیام نور

* حداکثر طول مدت تحصیل مجاز در مقطع کارشناسی برای دانشجویانی که از معافیت تحصیلی استفاده می کنند 5 سال و برای سایرین 10 سال خواهد بود.

* پذیرش دانشجو در کلیه رشته های تحصیلی برای مقطع کارشناسی و از میان کلیه متقاضیان (زن و مرد) انجام می پذیرد.

* حضور دانشجو در کلاس های دروس نظری دانشگاه پیام نور اختیاری بوده و امکان اشتغال دانشجو همزمان با تحصیل میسر می باشد.

* نظام ارزشیابی و امتحانات دانشگاه متمرکز بوده و اوراق امتحانی، عمدتا توسط دستگاه های قرائت گر نوری، تصحیح و ارزشیابی می شود.

* از دانشجویان «دانشگاه پیام نور»، بر اساس مقررات مربوط شهریه اخذ می گردد.

* بر اساس مصوبات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری میزان شهریه دانشگاه پیام نور، بر اساس مصوبات هیأت امنای دانشگاه مربوط تعیین و از پذیرفته شدگان دریافت خواهد شد. لذا متقاضیان برای کسب اطلاع از میزان شهریه های این دانشگاه به درگاه اطلاع رسانی دانشگاه پیام نور مراجعه نمایند.

* پذیرفته شدگان ملزم به رعایت تعهدات مالی در قبال دانشگاه مربوطه خواهند بود.

* در اغلب مراکز و واحدهای آموزشی دانشگاه پیام نور، بیشتر دروس نظری به صورت کلاس نیمه حضوری برای مرور درس و رفع اشکال گروهی و کلاس حضوری برای دروس عملی در تعدادی از روزهای مختلف هفته برگزار می شود. اما نظام آموزشی دانشگاه پیام نور «دانشجو محور» بوده و فراگیری دروس بعضاً به صورت الکترونیکی و رفع اشکال گروهی می باشد. در شرایطی که امکان تشکیل جلسه های رفع اشکال گروهی یا کلاس های درس حضوری وجود نداشته باشد و یا تعداد پذیرفته شدگان در یک رشته تحصیلی به حد نصاب لازم تشکیل کلاس نرسد، دانشگاه واحدهای درسی را به صورت کاملاً غیرحضوری (خودخوان و یا الکترونیکی) ارائه می نماید. همچنین دانشگاه می تواند در صورت ضرورت، محل تحصیل دانشجویان مربوط را در یکی از مراکز یا واحدهای هم‌جوار یا مرکز استانی که دارای رشته تحصیلی مورد نظر باشد، تعیین نماید.

* دروس عملی در دانشگاه به صورت کلاس حضوری و در تعدادی از روزهای هفته برگزار می شود و اجرای برخی از درس های عملی (آزمایشگاهی، کارگاهی و سایر) در آزمایشگاه منطقه ای، استانی یا سایر آزمایشگاه ها در مراکز دیگر دانشگاه و بنا به تشخیص دانشگاه صورت خواهد گرفت. اجرای آزمایشگاه ها، کارگاه ها و دیگر درس های عملی ممکن است در چند هفته متوالی و به صورت استقرار دائم در محل تعیین شده انجام شود و دانشجو موظف است در محل تشکیل جلسات آزمایشگاه، کارگاه و آتلیه ای که دانشگاه تعیین می نماید، حضور یابد.

* آموزش در دانشگاه پیام نور مبتنی بر نظام آموزش از راه دور (نیمه حضوری، الکترونیکی و ...) است و دانشگاه با بهره گیری از فناوری های آموزشی و تجهیز کلاس های دروس نظری به تجهیزات نوین ویدئو پروژکتور و نمایشگر اسلاید، پاورپوینت و یا سیستم تلویزیون و DVD توانسته است کلاس های آموزشی خود را در قالب ساعات محدودتری نسبت به ساعات کلاس های درس سنتی سایر دانشگاه ها برنامه ریزی و ارائه نماید. البته طبق ضوابط آموزشی دانشگاه، حضور دانشجویان در کلاس های درس اختیاری بوده و فقط شرکت در کلاس های عملی الزامی می باشد.

* با توجه به مصوبه هشتمین جلسه شورای سنجش و پذیرش دانشجو مورخ 1395/12/21 گزینش دانشجو در کلیه کدرشته محل های دانشگاه پیام نور، بصورت «بومی ناحیه ای» صورت می پذیرد. لذا متقاضیان باید با توجه امکان ادامه تحصیل و علاقه مندی خود به تحصیل در هر یک از واحدها و مراکز آموزشی این دانشگاه، نسبت به انتخاب رشته از مراکز یا واحدهای دانشگاهی ذیربط اقدام و آنها را به ترتیب اولویت در فرم انتخاب رشته اینترنتی درج نمایند.

* کارمندان مراکز و واحدهای دانشگاه پیام نور با هر وضعیت استخدامی، مجاز به انتخاب رشته از مرکز یا واحد محل اشتغال خود نمی باشند و در صورت تمایل می توانند سایر مراکز و واحدها را انتخاب نمایند. علاوه بر این در صورت دانشجو شدن، تقاضای انتقال و یا مهمان شدن به مرکز یا واحد محل اشتغال آنها قابل بررسی نمی باشد.

 

منبع: دفترچه انتخاب رشته تجربی سال 1400

دیدگاه خودتان را ارسال کنید