Gam 124

بهترین ها همیشه از بهترین ها الگو گرفته اند

روش مطالعۀ ریاضی (1)

نکته مهم در تست های ریاضی این است که سر جلسه کنکور نباید انتظار داشته باشیم که پاسخ همه سؤال ها را بدانیم و به ترتیب به همه جواب دهیم. باید با تمرین بسیار به این مهارت برسیم تا بفهمیم که کدام تست وقت گیر است، کدام تست را می توان حل کرد و پاسخ کدام تست را نمی دانیم؛ و در سر جلسه آزمون، اول سراغ تست هایی که بر آنها مسلط هستیم، برویم، و بعد وقت گیرها و در نهایت آنهایی را که بلد نیستیم، کنار بگذاریم. به طور مثال ممکن است پنج سؤال اول ریاضی را نتوانید حل کنید؛ در ابتدا ممکن است به هم بریزید، اما باید به خودتان مسلط شوید و آن پنج سؤال را رها کنید و به سراغ بقیه سؤال ها بروید، و بعد اگر وقت کردید، یک بار دیگر روی سؤال های مورد نظر فکر کنید.

 

ریاضی (1) و حسابان (1) و (2):

مباحث مربوط به ریاضی (1) و حسابان (1) خیلی نزدیک به هم و مرتبط است؛ همچنین پیش نیاز مباحث حسابان (2)، حسابان (1) و ریاضی (1) است؛ به همین دلیل بهتر است که در تابستان سال یازدهم به اندازۀ کافی روی حسابان (1) و ریاضی (1) وقت بگذارید تا در سال دوازدهم به زحمت نیفتید!

باید مباحث را مفهومی خواند و کاملاً بر اصل و فرع موضوع مسلط شد. برای همین منظور، لازم است که اول از همه به سراغ کتاب درسی رفت و تمام جزئیات، مثال ها و تمریناتش را به طور دقیق بررسی کرد، و بعد، از روی جزوه یا درسنامۀ مناسبی، نکات اصلی و کلی آن مبحث را یاد گرفت.

هنگام تست زدن، باید سؤال های سخت و آسان را با هم کار کرد و در مواجهه با اولین تست های هر مبحث، درست نیست که از همان ابتدا با فرمول یا روش سریع، سؤال را حل کرد؛ بلکه باید ابتدا تشریحی و بدون روش سریع حل کنیم به گونه ای که انگار هیچ فرمولی را بلد نیستیم و سؤال را از روی مفهوم اصلی اش می خواهیم حل کنیم. وقتی یکی دو نمونه از هر تیپ سؤال را به این شکل تحلیل کنید، مطمئن باشید که آن را یاد می گیرید و میتوانید هر موقع که اراده کردید، آن را حل کنید.

غیر از این، می توانید راه های سریعی برای خودتان پیدا کنید! فرض کنید که معلم هستید و دانش آموزتان از شما حل سؤالی را می خواهد، و اگر آن را حل نکنید، پیش او شرمنده می شوید: اول برایش مسأله را از راه مفهومی حل کنید، و آن وقت، برای اینکه قدرت خودتان را به رخ دانش آموزتان بکشید، به او بگویید که البته می شود سریع تر از اینها هم آن را حل کرد! بنابراین، با سریع ترین راه ممکن، مسأله را برایش حل کنید! بسیاری از تکنیک ها و راه های سریع به همین شیوه به وجود می آیند!

بعد از اینکه چند سؤال نمونه، خوب تحلیل شد، نوبت به حل سؤال به صورت تک تک می رسد. سؤالات را باید یک به یک حل کنید و برای حلش وقت بگیرید و ببینید که حل هر سؤال چند دقیقه زمان می برد. اگر زیاد طول کشید، علت آن را بررسی کنید و ببینید آیا راه آسان تری وجود دارد یا اینکه خود سؤال وقت گیر است. بر این اساس، کنار سؤالات علامت بگذارید تا بعداً آنها را بهتر مرور کنید. اگر سؤالی را نتوانستید سریع حل کنید، سراغ پاسخ تشریحی آن سؤال نروید، بلکه حوصله کنید و خودتان خوب فکر کنید تا به جواب برسید؛ مگر اینکه زمان قابل توجهی را به یک سؤال اختصاص دهید و در نهایت نتوانید آن را حل کنید.

 

همچنین باید توجه داشت که برای یادگیری ریاضی (1) و حسابان (1) و (2)، تمرین های کتاب درسی خیلی مهم است. بسیاری از اوقات، سؤال های کنکور به سؤال های کتاب درسی شباهت دارد. درس حسابان، مفهومی تر از دیگر مباحث ریاضی است؛ برای مثال، داوطلب باید مفهوم مشتق را درک کرده باشد و بداند که به چه کار می آید؛ چون شاید در یک سؤال از اسم مشتق استفاده نشود، اما از مبحث مشتق در آن استفاده شود. سؤال های درس حسابان، گاه ظاهری پیچیده دارد و به نظر می آید که راه حل آن طولانی است، اما بسیاری از اوقات، می توان همین سؤال ها را با راه حلی کوتاه حل کرد، ولی لازمۀ آن، فهمیدن این درس است. البته باید پذیرفت که گاه بعضی از مباحث این درس نیز نیاز به مطالعه و وقت گذاشتن بسیار دارد.

 

و در آخر ذکر این نکته بسیار مهم است که:

برای تسلط بر مباحث حسابان (1) و (2) و ریاضی (1) تکرار خیلی مهم است. برای خواندن این دو درس کنکوری ها نباید فکر کنند که اگر درس را بفهمند، همه چیز تمام می شود. برای تسلط بر این دو درس، هر چقدر تست کار کنید، باز هم کم است؛ در واقع، مباحثی مانند حد، پیوستگی، مشتق و کاربرد مشتق، نیاز به حل تست های بسیاری دارد تا بتوان بر این مباحث مسلط شد. یادداشت کردن نکات مهم تست های حسابان (همراه با نمونه تست یا بدون نمونه تست) هم در یادآوری نکات آنها، نقش مهمی دارد تا برای دوره ها نیاز نباشد که کل کتاب را دوباره مرور کنید.

 

ادامه مطلب را در پست روش مطالعۀ ریاضی (2) بخوانید.

دیدگاه خودتان را ارسال کنید