Gam 124

بهترین ها همیشه از بهترین ها الگو گرفته اند

رشتۀ خود را دوست ندارم؛ چه کنم؟

دهه هفتاد یا هشتاد وقتی نتایج آزمون سراسری اعلام می‌شد، به داوطلبانی که قبول نشده، یا رتبه‌ی خوبی را کسب نکرده بودند می‌گفتیم که تنها راه موفق شدن ورود به دانشگاه نیست، اما امروزه هر داوطلبی می‌تواند وارد دانشگاه شده و ادامه تحصیل دهد اما نکته مهم ورود به دانشگاه نیست بلکه رشته خوب و وارد شدن به دانشگاه‌های خاص است مثلاً داوطلبان رشته­ علوم تجربی در ابتدا آرزوی قبول شدن در رشته‌های پزشکی، دندان‌پزشکی و داروسازی را دارند اما چنین چیزی غیرممکن است و تنها تعدادی از افراد در این رشته‌ها و بقیه در سایر رشته‌های مربوط به علوم تجربی ادامه تحصیل می‌دهند...

اکنون که نتایج کنکور اعلام شده است و عده‌ای در رشته مورد علاقه‌شان قبول نشده‌اند این افراد چه کاری می‌توانند انجام دهند؟

 

 

ادامه تحصیل در رشته‌ای که قبول شده‌اید:

عده‌ای از داوطلبان با اینکه در رشته‌ی موردعلاقه‌شان قبول نشده‌اند در رشته‌ای که پذیرفته شده‌اند ادامه تحصیل می‌دهند، بعضی از این افراد به مرور به رشته خود علاقه‌مند شده زیرا دانش آموزان اطلاعات و شناخت کافی از رشته‌های دانشگاهی نداشته و علایق قبلی‌شان بر اساس شرایط جامعه، پسند خانواده، گفته‌ها، شنیده‌ها و جوسازی‌ها بوده است حتی در مواقعی علاقه این افراد به رشته‌ای که در آن در حال تحصیل هستند بیشتر از رشته‌ای می‌شود که قبلاً مورد علاقه‌شان بوده است.

در جایی خواندم که دانش‌آموزی آرزویش قبول شدن در رشته مهندسی برق بود اما عمران قبول شد او فکر می‌کرد تمام آرزوهایش بر باد رفته است اما وی بعد از چهار سال کارشناسی ارشد همان رشته آزمون داد و با اینکه در دانشگاه نشستن سر کلاس‌های مهندسی برق را تجربه کرده بود اما به عمران بیشتر علاقه‌مند شده بود و مثل اینکه علاقه‌ی او به رشته مهندسی برق در آن زمان بیشتر به خاطر شرایط جامعه و جایگاه مناسب رشته مهندسی برق در میان سایر رشته‌ها بوده است.

امکان تغییر رشته در مقاطع بالاتر در دانشگاه وجود دارد و می‌توانید مدرک کارشناسی را در یک رشته و کارشناسی ارشد را در رشته موردعلاقه خود بگیرید و ادامه تحصیل بدهید.

علت نارضایتی بعضی از داوطلبان، شهر محل تحصیلشان است ما نیز قبول داریم که بهتر است دانشگاه یک فرد در محل سکونتش باشد اما اگر رشته خود را دوست دارید و خانواده موافق این است که در شهری دیگر ادامه تحصیل دهید با شرایط کنار بیایید. همچنین زندگی در شهری دیگر شما را برای حضور در اجتماع آماده می‌سازد.

عده‌ای هم هیچ‌وقت با رشته‌شان نمی‌توانند ارتباط برقرار کنند و درنهایت به یک مدرک بدون هیچ بازدهی اکتفا می‌کنند یا ادامه تحصیل در آن رشته را رها می‌کنند و آینده خود را به بازی می‌گیرند.

پس رشته خود را با شناخت کامل و بر اساس توانمندی‌های خود انتخاب کرده تا پشیمان نشوید؛ اما اگر این شرایط پیش آمد و نتوانستید با رشته خود ارتباط برقرار کنید بی‌تفاوت و بی‌انگیزه نباشید زیرا این کار جفا کردن به خود و جامعه است.

 

یک‌بار دیگر کنکور می‌دهم...

طبق قوانین سازمان سنجش افرادی که در دوره‌های شبانه، غیرانتفاعی پیام نور و مجازی قبول شده‌اند و تمایلی به شرکت در آن ندارند می‌توانند دوباره کنکور بدهند به همین دلیل داوطلبان بعد از رشته موردعلاقه خود رشته‌های پیام نور غیرانتفاعی و شبانه را انتخاب کرده که در صورت قبول نشدن در رشته ایده­آل خود دوباره کنکور بدهند، داوطلبان مردی که مشمول خدمت سربازی هستند می‌توانند در دانشگاه از معافیت تحصیلی استفاده کنند.

به هر حال آزمون دادن و قبول شدن در رشته‌ی مناسب در جامعه کار آسانی نیست زیرا رقابت سنگینی بین داوطلبان وجود دارد. حال داوطلبی که در سال چهارم با حضور کلاس درس و معلم رتبه خوبی کسب نکرده است آیا می‌تواند به‌تنهایی یک سال با جدیت درس بخواند و با بهترین داوطلبان رقابت کند؟! از طرف دیگر داوطلبانی که در رشته‌های روزانه قبول می‌شوند اما انصراف می‌دهند از یک سال کنکور دادن محروم می‌شوند و برای داوطلب بسیار سخت است که بعد از دو سال رشته موردنظرش را قبول شود همچنین همان‌طور که گفته شد بسیاری از داوطلبان شناخت دقیقی از رشته‌ها ندارند و رشته‌ای که آرزویشان بوده است خواسته‌های آن‌ها را برآورده نمی‌کند.

البته بعضی از داوطلبان در کنکور قبول نشده و با تلاشی بیشتر برای سال آینده آماده می‌شوند که همین داوطلبان نیز اعتراف می‌کنند که مطالعه بیرون از جو مدرسه و بدون همکاری دبیران برای آن‌ها کار سختی بوده است.

دیدگاه خودتان را ارسال کنید