Gam 124

بهترین ها همیشه از بهترین ها الگو گرفته اند

حواس پرتی

دانش آموزان زیادی حضوری یا غیرحضوری به ما مراجعه می کنند یا با ما تماس می گیرند و از حواس پرتی خود شکایت دارند. این مشکل مادران و پدران را نیز وادار به چاره جویی می کند و می بینیم که آنها نیز در غیاب فرزندشان برای پیدا کردن چاره ای به نزد ما می آیند و از این که می بینند فرزندشان در گوشه ای از اتاق در عالم خیال به سر می برد و یا از اینکه مدام جملات همیشگی فرزندشان را می شنوند که «تمرکز ندارم! حواسم پرت می شود!» کلافه هستند.

 

حواس پرتی در هنگام مطالعه هم می تواند آگاهانه باشد و هم ناآگاهانه.

 

حواس پرتی آگاهانه:

حواس چرتی آگاهانه به این معنا است که دانش آموز به اختیار خود، به موضوع های دیگری توجه و فکر می کند که نتیجه ی آن عدم تمرکز کافی و عقب افتادن از برنامه های درسی و امتحان است؛ که همین موضوع باعث استرس نیز می شود.

این تفکر آگاهانه و عدم توجه به درس، می تواند ناشی از اضطراب و استرس دانش آموز باشد. در این حالت، افکاری به سراغ دانش آموز می آید مانند «اگر در امتحان فردا نمره ی خوبی به دست نیاورم؟ اگر کنکور قبول نشوم؟ درس های زیادی را باید می خواندم اما نخوانده ام و از برنامه های درسی ام عقب افتاده ام؟

راهکار ما برای غلبه بر این نوع حواس پرتی این است که افکار مزاحم را با یک فکر آرامش بخش جایگزین کرده و رشته ی افکار قبلی را ذهن مان قطع کنیم. به طور مثال

 

فکر: اگر در امتحان فردا نمره ی خوبی به نیاورم؟

فکر جایگزین: الان تنها کاری که می توانم انجام بدهم تلاش کردن است پس من تلاشم را می کنم و نتیجه را به خدا می سپارم.

 

فکر: اگر کنکور قبول نشوم؟

فکر جایگزین: من تعهد می دهم که برای موفقیت در کنکور تمام توانم را به کار گیرم، درس هایم را با بهترین روش بخوانم، حال هر اتفاقی که بیفتد به صلاح من خواهد بود، یا قبول می شوم یا یک سال دیگر برای کنکور تلاش می کنم و یا راه زندگی ام را عوض می کنم و در مسیری جدید قدم بر می دارم. کنکور آخر دنیا نیست! و اطمینان دارم که هیچ تلاشی بی نتیجه نخواهد ماند.

 

فکر: درس های زیادی را باید می خواندم اما نخوانده ام و از برنامه های درسی ام عقب افتاده ام؟

فکر جایگزین: این اتفاقی است که افتاده و تنها راه جبران، درس خواندن است. با فکر کردن به نخوانده ها، درس ها خوانده نمی شوند. با مطالعه و تلاش است که برنامه های عقب مانده اجرا می شود، نه فکر کردن و غصه خوردن و به خود استرس وارد کردن.

 

هیچ مشکلی تنها با فکر کردن به آن حل نشده است و نمی شود. باید کاری کرد.

 

حواس پرتی ناآگاهانه:

حواس پرتی ناآگاهانه به این صورت است که ما در هنگام مطالعه، خودمان را در مهمانی ها و وقایع گذشته و آینده می یابیم. در باشگاه ورزشی هستیم، در کلاس موسیقی و زبان هستیم، در بسیاری از موارد نیز سرگرم صحبت با هم کلاسی ها، معلم ها و دوستان مان هستیم. اگر به این خیالات میدان دهید شما را از خیالی به خیالی دیگر می برند؛ و از هدف اصلی دور می شوید.

 

راهکار ما بسیار ساده و البته برای بعضی دانش آموزان سخت است. سرعت مطالعه تان را زیادتر کنید.

 

اگر در حال رانندگی با سرعت 40 کیلومتر بر ساعت باشید، می توانید مناظر اطراف جاده را ببینید و لذت ببرید، با همسفران خود گرم صحبت شوید، چیزی بخورید و در همان حال نیز رانندگی کنید.

اما اگر با سرعت 140 کیلومتر بر ساعت در حال رانندگی باشید، شرایط کاملاً متفاوت است در این حالت تمام حواس تان به رانندگی است و به مسائل جانبی نمی پردازید.

 

ذهن و مغز ما نیز به دلیل سرعت عملکرد بالایی که دارد همین گونه است اگر بسیار کم از آن استفاده کنید هم زمان که برای شما درس می خواند به موضوع های دیگری نیز می پردازند و شما بین درس و مسائل جانبی سر درگم می شوید. پس بهتر است بیشتر از مغز و ذهن خود استفاده کنید و اجازه ندهید که در جایی دیگر به سیر و سفر بپردازد.

 

در نتیجه، سرعت مطالعه تان را افزایش دهید.

 

محمد موسوی، مشاور و مدرس کنکور

برای استفاده از مشاوره ها و برنامه ریزی های ویژه ی ما، با شماره های زیر تماس بگیرید.

6886ـ523ـ0937

دیدگاه خودتان را ارسال کنید