Gam 124

بهترین ها همیشه از بهترین ها الگو گرفته اند

رشته داروسازی

رشته داروسازی

علاوه بر رشته پزشکی و دندانپزشکی رشته "داروسازی” را هم می توان جزو رشته های بسیار پر طرفدار گروه علوم پزشکی قرار داد. رشته داروسازی همان گونه که از نامش مشخص است نقش مهمی در رابطه با تولید و ساخت دارو و بررسی وضعیت دارو در بدن انسان و موجودات زنده و همچنین میزان تأثیر دارو در سلامت جامعه و کم کردن بحران‌ های بیماری‌ زا ایفا می کند.

 

فرموله کردن ماده یعنی تبدیل ماده به قرص، کپسول، شربت و که برای بیمار قابل مصرف باشد هم از دیگر نقش های یک دکتر داروساز می باشد. طول دوره تحصیل برای دانشجویان داروساز بین 5 تا 6 سال بوده و ابتدا وارد مقطع دکتری عمومی می شوند.

 

سپس دانشجویان باید به مدت 2 سال، دوره طرح نیروی انسانی را گذرانده و پس از آن بسته به میل و رغبت خود می توانند در آزمون دکتری تخصصی شرکت نمایند.

 

هدف از رشته داروسازی

علاوه بر موارد مذکور، رشته داروسازی در برنامه ریزی برای حل مسائل مرتبط با دارو و سلامت در سطح ملی، پیشگیری از سمیت و عوارض جانبی داروها و اطلاع رسانی داروها، شناخت کامل خصوصیات داروهای موجود در فارماکوپه دارویی و راهنمایی بیماران و مشاوره پزشکان در استفاده درست از داروها و دیگر موارد مرتبط با دارو درمانی هم نقش دارد.

 

هدف از ارائه و تدریس رشته داروسازی، تربیت افراد مستعدی است که توانایی کشف خاصیت مواد مختلف در تامین سلامت جامعه را داشته و بتوانند به بهینه ترین شکل ممکن، بهترین محصول را عرضه کنند. به موازات این تلاش دسته جمعی، نیاز به کشورهای دیگر جهت وارد نمودن دارو و عرضه آن ها با قیمت های بسیار گزاف نیز کاهش یافته و می توان به یک استقلالی در این زمینه دست پیدا کرد. از سوی دیگر، ممکن است با پیشرفت روزافزون پزشکان داروساز کشور، امکان صادر کردن دارو نیز به وجود آمده و از این طریق، موجبات بهبود چرخه اقتصادی کشور هم فراهم شود.

 

علاوه بر تمام موارد فوق می توان موارد دیگری را نیز از اهداف رشته داروسازی دانست که در ادامه شرح داده شده اند:

 

آشنایی با تحقیقات علمی و عملی در رابطه با علوم دارویی

تشخیص نیازهای عمومی آموزشی و پژوهشی به منظور تفهیم علم داروسازی و عوامل مربوط به آن

 

تقویت دانش و توانایی ها در زمینه های مختلفی مانند تولید لوازم بهداشتی و آرایشی، توانایی اداره داروخانه ها، ساخت دارو، کنترل کمی و کیفی محصولات و...

 

کسی که قصد دارد در رشته داروسازی تحصیل کند، باید خود را برای کنار آمدن با دنیایی از دروس حفظی آماده کند. یک داروساز باید اسامی زیادی از داروها، اثر هر یک و ریزترین ساختارهای داروها را در ذهن داشته باشد. با یک نگاه کلی به درصدهای دانش آموزان در کنکور، به سادگی می توان دریافت که از مقطع متوسطه، بیشترین تمرکز باید روی دروس زیست شناسی، زمین شناسی و شیمی باشد. از آن جا که ضریب دروس زیست شناسی و شیمی در کنکور سراسری 12 لحاظ شده، بهتر است تست های مربوط به این درس بالای 60-70 درصد زده شود. دروس عمومی مانند ادبیات، معارف و... نیز مانند رشته های دیگر با میانگین 50 درصد برای قبولی در کنکور درصد قابل قبولی است. از کنکور تجربی الزامی برای تمرکز بیش از حد روی درس های ریاضی و فیزیک وجود ندارد اما با توجه به ضرایب 9 و 6 به ترتیب برای هر یک، اهمیت آن ها قابل چشم پوشی نیست. از بین دانشگاه های پذیرنده رشته داروسازی، می توان از دانشگاه تهران و شهید بهشتی تهران به عنوان قوی ترین و دانشگاه های مراکز استان ها مثل دانشگاه اصفهان، تبریز، مشهد، شیراز و... نام برد که ظرفیت تقریبی آن ها حدود 70 نفر در سال است. قبولی در این دانشگاه ها، رتبه های زیر 1700 تا 2000 می خواهد. البته از آن جا که رقابت در میان متقاضیان خانم بیشتر است، همین رتبه برای قبولی خانم ها به زیر 1000 یا 900 می رسد. به جز این موارد، واحد علوم دارویی دانشگاه آزاد تهران، با ظرفیتی حدود 70 نفر و همچنین دانشگاه های بین الملل با ظرفیت 20 تا 30 نفر متقاضی، دانشجوی داروسازی می پذیرند که نا گفته نماند گزینش این دانشگاه ها، مستلزم قبول شهریه های بالاست؛ به طور مثال دانشجوی دانشگاه بین الملل چیزی در حدود 18 تا 20 میلیون تومان در سال هزینه می کند.! 

 

بازار کار و درآمد

حیطه شغلی رشته داروسازی از تنوع زیادی برخوردار است. یک داروساز می تواند در صنایع‌ داروسازی و کارخانه‌های آرایشی ـ بهداشتی مشغول به کار شود یا در یک داروخانه به دریافت نسخه های پزشکان و آماده کردن داروهای تجویزی به بیماران بپردازد.

 

در بخش های تحقیقاتی داروساز می تواند با مطالعه پیرامونی در خصوص الگوی مصرف داروها و نوع بیماری های منطقه، به افزایش سطح آگاهی عمومی و بهینه سازی مصارف دارویی در آن منطقه مشخص، کمک نماید. در کارخانه  ها،داروسازان عهده دار وظایفی مانند بررسی کیفیت داروها و نظارت بر اجرای فعالیت های آزمایشگاهی و ساخت دارو ها در واحدهای تولیدی دارو هستند.

 

در داروخانه، داروساز به عنوان مسئول فنی بر اجرای امور نسخه پیچی و راهنمایی مراجعین نظارت دارد. همچنین داروساز به عنوان مشاور دارویی پزشکان، پرستاران و بیماران آنها را در انتخاب و مصرف صحیح داروها راهنمایی می نماید.

 

 

از مقدار دریافتی افراد فارغ التحصیل داروسازی اطلاعات مناسبی در دسترس نیست اما کسانی که در بخش‌های دولتی استخدام شده‌اند مطابق با قانون مدیریت خدمات کشوری حقوق خود را دریافت می کنند و افرادی که در قسمت خصوصی مشغول فعالیت هستند با توجه به میزان تحصیلات تخصص و سابقه خودشان درامدهای متفاوتی دارند.

 

نکات مثبت رشته داروسازی

اجازه کار در داروخانه در دوران تحصیل

درآمدزایی با در دست داشتن مجوز داروخانه بدون نیاز به حضور در داروخانه

طول دوره تحصیلی کوتاه

ارتباط کمتر با بیمار نسبت به دیگر رشته های درمانی

گستره وسیع شغلی

 

نکات منفی رشته داروسازی

دروس سخت و جذابیت کمتر

عدم تناسب آموخته ها با آنچه در محل کار انجام می شود

 

'گروه مشاور تحصیلی گام 124 

جهت گرفتن مشاوره تحصیلی با شماره زیر تماس بگیرید:

09375236886

دکتر محمد موسوی

دیدگاه خودتان را ارسال کنید