Gam 124

بهترین ها همیشه از بهترین ها الگو گرفته اند

تمرکز (2)

ده روش کاربردی برای داشتن تمرکز بهتر و بیشتر در هنگام مطالعه عبارتند از:

1ـ یادداشت کردن عوامل مزاحم 2ـ شرطی کردن مکان مطالعه 3ـ ثابت بودن مکان مطالعه 4ـ افزایش سرعت 5ـ افزایش عمق مطالعه 6ـ اشتیاق 7ـ درست نشستن 8ـ انحراف کانون توجه 9ـ برنامه 10ـ مواجهه منطقی.

 

1) یادداشت کردن عوامل مزاحم

یک برگه سفید کنار دستتان داشته باشید. به هر فکر مزاحم فرمان ایست بدهید و آن را روی برگه یادداشت کنید. این راه‌حل تا دو سه روز مفید است اما چند روز بعد نه‌تنها کمک نمی­کند بلکه نتیجه معکوس خواهد داشت. چون وقتی مطلبی را یادداشت می‌کنیم آن را برای ذهنمان مهم‌تر می‌کنیم.

 

2) شرطی کردن مکان مطالعه

پشت میز مطالعه، جز درس خواندن کار دیگری انجام ندهید. لطفاً اگر می‌خواهید به موضوعی فکر کنید، سرتان گرم بازی با خودکار شود و ... از پشت میز بلند شوید چون این میز برای درس خواندن است. شاید در کوتاه مدت سخت باشد اما بعد از یک هفته ضمیر ناخودآگاهتان شرطی شده و پشت میز تمرکز بالاتری را خواهید داشت.

 

3) ثابت بودن مکان مطالعه

کسانی که جای درس خواندنشان را زیاد تغییر می‌دهند تمرکز ندارند. توصیه می‌کنم حتی اگر هفته‌ای یک روز به کتابخانه می‌روید، سعی کنید جای شما در کتابخانه برای همان هفته‌ای یک روز ثابت باشد.

عمیق خواندن به معنای کنُد خواندن نیست. وقتی مطلبی را سریع می‌خوانیم ذهن کاملاً با آن مطلب درگیر می‌شود و این امر موجب افزایش تمرکز و بالا رفتن عمق مطالعه می‌گردد.

 

4 و 5) افزایش سرعت و عمق مطالعه

دو عامل سرعت و عمق موازی هم هستند؛ مثلاً وقتی هنگام مطالعه یک درس خواندنی به یک پاراگراف ساده می‌رسید باید سرعت را بالا برده و از آن بگذرید چون اگر روی مطالب ساده وقت زیادی گذاشته شود، نه‌تنها کیفیت بالا نمی‌رود بلکه حواستان بیشتر پرت می‌شود. علت هم این است که مطالب ساده نیازی به پردازش آن‌چنانی مغز ندارند.

 

6) اشتیاق

انسان اگر کاری را دوست نداشته باشد. از کیفیت و کمیت آن کاسته و بازدهی کافی را نخواهد داشت. اولین و مهم‌ترین کار برای افزایش اشتیاق تان مرور و تجسم اهداف است. دومین کار برای افزایش اشتیاق، عمیق درس خواندن است.

دقیق خواندن موجب می‌شود عمق یادگیری افزایش یابد و همین امر اشتیاق در یادگیری را افزایش می‌دهد. هرچه اشتیاق بیشتر شود، تمرکز هم بیشتر می‌شود و این چرخه خوب مرتباً تکرار می‌شود.

 

7) وضعیت بدن در هنگام مطالعه

صاف و درست نشستن تأثیر زیادی بر روی تمرکز دارد. از قرار دادن میز به سمت پنجره یا روبه­روی تخت خواب خودداری کنید چون باعث حواس‌پرتی و خواب‌آلودگی‌تان می‌شود، بهترین حالت قرار دادن میز رو به دیوار است.

 

8) انحراف کانون توجه

آگاهانه کانون توجه خود را از مسائل دیگر بردارید و به درس بدهید؛ مثلاً هر زمان که متوجه شدید که حواس تان پرت شده است به خودتان بگویید الان نه؛ الان درس دارم بعداً بهش فکر می کنم.

 

9) برنامه داشتن

یکی از علل حواس‌پرتی بی برنامه بودن است. اگر فرد برنامه داشته باشد، دیگر زمانی برای فکر کردن به سایر مسائل نخواهد داشت. به‌بیان‌دیگر درگیر شدن با برنامه باعث می‌شود فضایی برای حاشیه‌ها باقی نماند.

 

10) مواجهه منطقی

با افکار مزاحم روبه ­رو شوید ده دقیقه زمان در نظر بگیرید و از زوایای منطقی به افکار مزاحم نگاه کنید. با این کار عملاً آن‌ها را کوچک‌تر، کم‌اهمیت‌تر و حتی گاهی کاملاً رفع می‌کنید.

 

دیدگاه خودتان را ارسال کنید