Gam 124

بهترین ها همیشه از بهترین ها الگو گرفته اند

مشکلات رایج کنکوری ها (1)

آیا این تعداد تست کافی است؟

هیچوقت فکر نکنید که این مقدار تست را که حل کرده اید کافی است. چون هر چه بیشتر تست بزنید مهارت و قدرت تست زنی شما بهتر و بهتر می شود و برای کنکور این مهارت واجب و ضروری هست زیرا زمان کنکور کم است و به دست آوردن درصد بالا خیلی مشکل می شود و حتی غیرممکن.

مثلا یک نمونه تست را ممکن است در 2 دقیقه حل کنید اما اگر زیاد تست بزنید می توانید به این مهارت برسید که همان نمونه تست را در 30 ثانیه حل کنید چون هم به روش های بهتری دست می یابید و هم تسلط شما بر مباحث بیشتر می شود و هم سرعت تان در حل تست و محاسبات بیشتر می شود.

پس فکرتان این نباشد که تست ها را تمام کنید و راحت شوید تا بتوانید تلویزیون ببینید یا موبایل تان را چک کنید یا هر کار دیگری! نه!

شما به مهارتی که گفته شد نیاز دارید پس توصیه می کنیم تا می توانید بیشتر تست بزنید و مهارت های تست زنی تان را بیشتر کنید.

 

عدم افزایش تراز در آزمون:

بیشتر دانش آموزان طبق برنامه آزمون درس می خوانند پس یکی از مشکلات افزایش تراز است. افزایش تراز یک اتفاق زمان­بر است. ممکن است شما خوب درس بخوانید ولی افزایش تراز نداشته باشید. فکر نکنید تلاشتان بیهوده بوده است. این تلاش تأثیرش را در آزمون های بعدی یا کنکور نشان می دهد به طور مثال اگر دانه گیاهی بکارید و به آن رسیدگی کنید ولی هفته ها چیزی روی خاک مشاهده نمی کنید در صورتی که در آن مدت ریشه هایش در حال رشد و تقویت بودند.

پس اگر شما در آن مدت نتیجه نگرفتید دو حالت دارد: 1ـ بخشی از مسیر را اشتباه رفتید مثلا کتاب مناسب یا اشتباهی برای تست داشته اید یا روش مطالعه تان اشتباه بوده است. 2ـ در حال قوی شدن پایۀ درسی تان هستید که در این صورت به مرور نتیجه را می بینید.

در هر صورت ناامید نشوید و صبر و پشتکار داشته باشید.

 

چگونه در شرایط سخت و استرس زا به خوبی عمل کنیم؟

تنها بر روی انجام دادن کاری که پیش رو دارید تمرکز کنید و آن را انجام دهید؛ بر روی کاری که بارها و بارها به خوبی انجام داده اید تمرکز کنید و به هیچ عنوان به نتیجه فکر نکنید. چون با تفکر و تمرکز بر روی نتیجه و عواقب حاصل از کار، اعصاب خود را به شدت درگیر کرده و دچار استرس و اضطراب می شوید.

بازیکنی را در مسابقۀ فینال در نظر بگیرید که قرار است پنالتی آخر را بزند؛ چه فکرهایی ممکن است به سراغ بازیکن بیاید؟

فکر اول: گل شدن و قهرمان کردن تیم و شادی و...

فکر دوم: گل نشدن و تیم را بازنده کردن و مایه شکست تیم شدن و افسوس خوردن و انبوه انتقادها و...

فکر سوم: تمرکز بر روی توپ و زدن یک پنالتی دیگر مثل تمام پنالتی هایی که قبلاً زده چه در تمرین ها و چه در بازی های معمولی قبلی.

بهترین فکر، فکر سوم است.

 

حساسیت به شلوغی خانه:

دانش آموز بیان می کند که خانه شلوغ است و من نمی توانم درس بخوانم و در عین حال این شلوغی خانه مربوط به مسائلی می شود که من به آن حساس هستم و همین باعث شده است تا از لحاظ روحی به هم بریزم و عصبی شوم. می خواهم بروم جای دیگری درس بخوانم و از اینجا دور باشم تا آنها (مهمان­ها) بروند.

راه حل این است که تغییر مکان به شما کمک زیادی نمی کند چون شما عصبانیت و به هم ریختگی روحی را با خودتان از یک مکان به مکان دیگری می برید. برای بهتر شدن این شرایط باید کانون توجه خود را عوض کنید. نمی توانید فکر را از بین ببرید بلکه می توانید فکری را با فکری دیگر جایگزین کنید.

دیدگاه خودتان را ارسال کنید