Gam 124

بهترین ها همیشه از بهترین ها الگو گرفته اند

شروع موفقیت برای دهمی ها

دانش آموزان پایه دهم، مهمترین موضوع هدف است. قبل از شروع برنامه ریزی از خودتان بپرسید: هدف من از برنامه ی مطالعاتی چیست و برنامه من باید چه هدفی را دنبال کند؟ هدف باید واضح، شفاف و نوشته شده (مکتوب) باشد. اینکه بگویید، می خواهم درس هایم خوب باشد یا می خواهم درس فیزیکم خوب بشود، هدف نیست. چرا؟ چون واضح و روشن نیست. خوب بودن برای دانش آموزان مختلف معنای متفاوتی دارد. آیا نمره 13 خوب است؟ احتمالا دیده اید که دانش آموزی بعد از امتحان می گوید امتحانم خوب نبود و نمره اش 18 می شود و دانش آموزی هم می گوید خوب بود و نمره اش 13 می شود. هر دو دانش آموز راست می گویند. تفاوت در تعریف خوب بودن است. حال این سوال پیش می آید که وقتی هر دانش آموزی می داند خوب بودن برای او به چه معناست چرا باید واضح و شفاف هدف خود را بنویسد؟ دلیل این است که در طول سال تحصیلی از هدف و خوب بودن خود فاصله نگیرد، ایده آل های خود را فراموش نکند و برای آن تمام تلاش خود را انجام دهد.

 دانش آموزانی داشته ایم که وقتی از آنها می پرسیدیم دوست دارید در چه رشته ای قبول شوید؟ بی درنگ گفته اند پزشکی، دندانپزشکی و یا داروسازی و سوال بعدی ما این بوده است، اگر قبول نشدید چه رشته ای؟ با کمی مکث پاسخ داده اند فیزیوتراپی، دامپزشکی؛ و در جواب سوال بعدی پرستاری، اتاق عمل و... . این نوع دانش آموزان هدف خود را واضح و مشخص ننوشته اند چرا که خیلی راحت سطح ایده آل های خود را پایین می آورند.

پس حتما هدف را واضح و روشن بنویسید. مثلا بنویسید هدف من این است که: «نمره درس ریاضی ام در امتحانات پایان ترم 19 شود» و یا «درصد ریاضی ام در آزمون های آزمایشی پایه دهم 70 باشد.»

به اینگونه اهداف، اهداف بلندمدت می گویند. برای رسیدن به اهداف بلندمدت باید اهداف کوتاه مدت داشت. اهداف کوتاه مدت زیرمجموعه ای از اهداف بلندمدت است به گونه ای که هر هدف کوتاه مدت به منزله ی قدمی برای رسیدن به چشم انداز و هدف نهایی است.

 برای دستیابی به نمره بالا در درس ریاضی دو مرحله لازم است. این دو مرحله همان هدف کوتاه مدت شماست.

مرحله ی اول مطالعه است. مطالعه در ابتدا شامل خواندن کتاب درسی و جزوه ی معلم، حل مثال ها و تمرین های کتاب درسی و کمک درسی و سپس رفع اشکال و مرور و در نهایت جمع بندی است.

مرحله ی دوم زمانبندی است. برنامه ی خود را به گونه ای تنظیم کنید که دقیقا مشخص باشد روزانه باید چه درسی را مطالعه کنید، تا بتوانید تمام کارهای مرحله ی اول را در زمان مشخصی به پایان برسانید.

 برنامه ریزی اصولی دارد که رعایت آنها دستیابی به هدف را آسانتر و مطمئن تر می کند. در اینجا تنها به دو مورد اشاره می کنیم.

اولین مورد: مطالعه تان برای طولانی مدت به صورت تک درس نباشد، مثلا دو روز متوالی مطالعه ی درس ریاضی، روش درستی نیست. زیرا باعث خستگی و دل زدگی می شود و بعد از این کار دیگر اشتیاقی برای خواندن آن درس ندارید. از طرفی تمرکز شما بر روی درس های دیگر کاهش می یابد و باعث انباشته شدن درس های نخوانده ی دیگر می شود.

مورد دوم: نکته ی بسیار مهم، انتخاب تعداد و نوع درس هایی است که قصد دارید در یک روز مطالعه کنید. لطفا در کنار یک درس اختصاصی، یک درس عمومی نیز قرار دهید و از مطالعه چند درس عمومی یا چند درس اختصاصی به صورت متوالی پرهیز کنید.

 

و در پایان...

به یاد داشته باشید برای قبولی تضمینی در رشته و دانشگاه خوب لازم است مطالعه و برنامه ریزی را از پایه دهم شروع کنید.

برای مشاوره و برنامه ریزی های تخصصی تر با ما تماس بگیرید.

محمد موسوی، دانشجوی پزشکی، مشاور کنکور

دیدگاه خودتان را ارسال کنید