Gam 124

بهترین ها همیشه از بهترین ها الگو گرفته اند

انگیزه شرط اصلی موفقیت (2)

هدف داشته باش

موضوعی که بسیار برای ما مهم است و حتماً آن را مطرح می‌کنیم هدف است. «هدفتان از کنکور چیست؟ دلیل و چرایی شما برای این هدف چیست؛ یا به‌طور واضح‌تر، چرا می‌خواهید به این هدف برسید؟»

دانش‌آموزانی که هدف خاصی از کنکور دادن و دانشگاه رفتن ندارند و یا هدفشان برای اطرافیانشان است و نه خودشان، انگیزه‌ی زیادی برای پیمودن این راه سخت و طولانی را نخواهند داشت و در برخورد با مشکلات خیلی زود کنار می‌کشند.

قبل از آنکه در این مسیر قدم بگذارید هدف داشته باشید. برای هدف‌گذاری از قدرت تخیل خود استفاده کنید، زندگی ایده­آل آینده‌ی خود را ببینید. موقعیت مالی و اجتماعی ایده آل آینده‌ی خود را ببینید. آینده‌ای را ببینید که به شما احساس شادی، لذت و رضایت از زندگی را می‌دهد. حال کاغذ و قلمی بردارید و اهداف خود را با جزئیات یادداشت کنید. اهداف خود را با نوشتن دلیل و چرایی قدرت ببخشید. هدفی که دلیلی محکم پشت آن باشد به راحتی نادیده گرفته نخواهد شد.

بزرگ فکر کنید و اهداف بزرگی را برای خود برگزینید که فکر کردن به آن‌ها، به شما شور و شوق و انگیزه دهد. در آغاز روز، ابتدا به هدفتان فکر کنید و سپس مطالعه را شروع کنید. هرگاه احساس کردید انگیزه‌تان کم است به جای فکر کردن به ناکامی‌ها و شکست‌ها به اهداف و دلیل اهدافتان فکر کنید.

این حرف ما را به یاد داشته باشید؛ «دوست دارید مهرماه سال آینده کجا باشید؟ کدام رشته؟ کدام دانشگاه؟»

 

قهرمانان هیچ‌گاه عقب‌نشینی نمی‌کنند

در زندگی و رفتار قهرمانان دو نکته‌ی جالب وجود دارد؛ یکی سخت‌کوشی و دیگری تزیین اتاقشان. یک قهرمان دیوار اتاقش را با عکس اسطوره‌های رشته‌اش تزیین می‌کند تا الگو و الهام‌بخش او در کار و تلاش باشد. اتاق خود را با مدال‌ها و موفقیت‌هایش تزیین می‌کند زیرا با این کار انگیزه و اعتمادبه‌نفسش بالا می‌رود.

هر ساله دانش‌آموزانی با وجود محدودیت‌ها و سختی‌های فراوان به رتبه های خوب دست می‌یابند و در رشته‌ها و دانشگاه‌های مطرح کشور پذیرفته می‌شوند. دانش آموزانی که از روستاها و شهرهای کوچک می‌آیند می‌توانند الگوی مناسبی برای تلاش و سخت کوشی باشند. عملکرد این دانش آموزان را مطالعه کنید، آنها را الگوی درس خواندن خود قرار دهید؛ و به یاد داشته باشید که «شما نیز می‌توانید و از رتبه‌های برتر چیزی کم ندارید.»

تصویر چهره‌های موسیقی، ورزشی و سینمایی را از دیوار اتاقتان پایین آورید؛ و به جای آن عکس دانشگاه ها و افراد موفق رشته‌ی خود را نصب کنید تا انگیزه و روحیه‌ی شما را بالا ببرد. اتاق تان را با موفقیت‌های خود نیز تزیین کنید. نمره‌ی خوب امتحان، درصد و تراز بالا در آزمون آزمایشی، تشویق معلم و مشاور، مسلط شدن به یک مبحث دشوار، همه­ی این‌ها نمونه‌هایی از موفقیت یک دانش‌آموز است. آن‌ها را یادداشت کنید و در زمان‌های کم انگیزه بودن، به جای فکر کردن به نقاط ضعف خود، موفقیت‌های خود را ببینید و انرژی بگیرید.

هرگاه انگیزه و اعتمادبه‌نفستان کم شد به خود بگویید «من همان شخصی هستم که فلان موفقیت را به دست آوردم، پس می‌توانم به موفقیت‌های بعدی هم دست یابم.»

«پایان قسمت دوم»

 

محمد موسوی، دانشجوی پزشکی، مشاور کنکور

دیدگاه خودتان را ارسال کنید