Gam 124

بهترین ها همیشه از بهترین ها الگو گرفته اند

مقایسه نظام قدیم با جدید

به‌طورکلی نظام آموزشی جدید نسبت به نظام آموزشی قدیم مباحث کمتری دارد، حجم مطالب کمتر است و برخی قسمت‌های چالش‌برانگیز نظام قدیم حذف شده و البته مباحثی نیز اضافه شده است. هر چند که مفهوم سخن ما این نیست که امکان طرح تست‌های دشوار از کتاب­های نظام جدید نباشد. چنانچه در کنکور سال ۹۹ مشاهده کردیم از این مباحث نیز می­توان تست‌های دشوار طرح کرد.

جای نگرانی نیست! کسی که مطالب را با دقت بخواند، مرور مناسب و برنامه دقیقی داشته باشد مطمئناً با مشکلی نیز روبه‌رو نخواهد شد.

حال به بررسی و مقایسه درس­های نظام آموزشی جدید و نظام آموزشی قدیم می‌پردازیم:

 

ادبیات:

آرایه‌ها تفاوتی ندارند و فقط بعضی از کلمات عوض شده‌اند. به‌عنوان مثال در نظام جدید به جناس تام و ناقص، جناس همسان و ناهمسان می‌گویند.

دستور زبان در مقایسه با نظام قدیم نسبتاً کم حجم شده است. برخی از مباحث مثل جمله ساده و مرکب، جمله هسته و وابسته، حرف ربط وابسته ساز، واو عطف، نهاد، مسند، مفعول، متمم، بدل و... در نظام جدید نیز وجود دارد و برخی دیگر از مباحث مانند تکواژ و واژه از نظام جدید حذف شده‌اند. بحث ویرایش در کتاب نگارش نظام جدید مطرح شده است که در جزء منابع کنکور نظام جدید نیست. حال آنکه در نظام قدیم مبحث نگارش در کتاب زبان فارسی آمده بود و جزئی از منابع کنکور نظام قدیم بود.

قرابت معنایی نیز بین دو نظام، مفاهیم مشترک زیادی دارد. زمینه‌های حماسی، تعلیمی، غنائی، طنز و... جز مباحث مشترک هستند. البته شعرها و بیت‌های جدیدی نیز وجود دارد که لازم است آنها را مطالعه کنید.

 برخی از دروس بین نظام قدیم و جدید مشترک‌اند مانند رستم و اشکبوس، حمله حیدری، کباب غاز، نی‌نامه،  کاوه دادخواه، خسرو، مائده‌های زمینی و... . غیر از این­ها درس‌های جدیدی نیز وجود دارد که لازم است حداقل یک بار آنها را بخوانید.

واژگان نسبتاً کم حجم شده است ولی واژه‌های جدیدی نیز وجود دارد.

تاریخ ادبیات بسیار کمتر شده است. کل مباحث تاریخ ادبیات ممکن است به‌اندازۀ یک صفحه A4 باشند.

 

عربی:

در کتاب درسی عربی، قواعد خاصی وجود ندارد اما زمانی که کتاب‌های کمک­آموزشی را ورق می­زنیم می‌بینیم که مباحث زیادی توضیح داده شده و حتی ممکن است مباحث نظام قدیم را نیز شامل شود؛ لازم است که به این مباحث تسلط داشته باشید. البته بدانید که بیشتر تأکید عربی نظام جدید روی ترجمه است بنابراین حتماً کتاب درسی را ترجمه و واژگان آن را حفظ کنید.

 

دین و زندگی:

در کتاب‌های دین و زندگیِ نظام جدید 36 درس وجود دارد. دین و زندگی دهم 12 درس، دین و زندگی یازدهم 12 درس و دین و زندگی دوازدهم 10 درس دارد. که در مقایسه با نظام قدیم، 4 درس کمتر است. برای دین و زندگی هر سه پایه کتاب‌های نظام جدید را تهیه کنید چرا که شامل آیات و احادیث جدید هستند.

 

زبان انگلیسی:

واژگان و اصطلاحات جدیدی وجود دارد که لازم است از ابتدای سال به آن توجه داشته باشید.

حجم گرامر کمتر شده اما آسانتر نشده است. از مباحث مشترک دو نظام می‌توان به کاربرد be going to، کاربرد صفت، صفت مفعولی، مجهول و... اشاره کرد.

برای درک مطلب و کلوزتست می­توانید از کتاب‌های نظام قدیم نیز استفاده کنید اما توصیه ما این است که این کار را انجام ندهید و از کتاب‌های نظام جدید استفاده کنید چرا که به­روزترند.

برای واژگان حتماً از کتاب‌های نظام جدید استفاده کنید.

 

ریاضی:

ریاضی نسبت به بقیه دروس اختصاصی حجم آن خیلی کمتر شده است. تابع، حد، پیوستگی و... جزء مباحث مشترک هستند. در قسمت مثلثات، برخی از نسبت­ها و معادله­های مثلثاتی حذف شده‌اند. در بحث مشتق، مشتق‌گیری مثلثاتی و ضمنی حذف شده‌اند. در قسمت کاربرد مشتق، مجانب، تقعر، نقطه عطف و بررسی نمودارها حذف شده‌اند ولی یک مبحث به نام بهینه‌سازی اضافه شده که بسیار مهم است.

در بخش هندسه اشکال فضایی وجود ندارد اما بحث برش و دوران در نظام جدید مطرح شده است. مباحث مثلث و فیثاغورس با حجم کمتری در نظام جدید آمده است. در بحث احتمال متغیر تصادفی، تابع توزیع دوجمله‌ای حذف شده اما احتمال شرطی همچنان پراهمیت است.

ترکیبیات به‌طور کاملاً یکسان اما با نامی متفاوت در نظام جدید مطرح شده است. نام ترکیبیات در نظام جدید، «شمارش بدونِ شمردن» است. در قسمت دنبالۀ حسابی و هندسی قسمت­هایی به نام مجموعه و الگو اضافه شده است. در قسمت تابع نمایی و لگاریتمی، رشد و زوال کمرنگ‌تر شده است. عدد نپر (e) و لگاریتم طبیعی (ln) حذف شده است.

معادله و تابع درجه دوم عیناً در نظام جدید تکرار شده است. ماتریس و انتگرال نیز حذف شده‌اند. در قسمت منحنی‌های درجه دوم، بحث دایره مهم است. تعریف بسیار ساده‌ای از بیضی وجود دارد اما سهمی و هذلولی به‌طور کامل حذف شده‌اند.

مباحث مربوط به آمار و مدل‌سازی، کتاب مجزایی ندارد. مباحث آن نسبت به نظام قدیم کمتر شده است. مدل­سازی، نمودارها، فراوانی‌ها، میانگین با فراوانی، واریانس با فراوانی، انحراف معیار با فراوانی و... در نظام جدید وجود ندارد.

 

زیست:

نسبت به نظام قدیم راحت­تر شده است. مباحث منسجم­تر شده و بعضی از قسمت‌ها و فصل‌ها مانند دودمانه، ویروس، باکتری، قارچ و آغازیان کاملاً حذف شده است. فصل پیدایش حیات و تکامل‌ها که در کتاب­های زیست نظام قدیم شامل سه فصل بوده است به یک فصل تبدیل شده‌اند. مسائل مربوط به ژنتیک جمعیت نیز حذف شده است.

مباحث مربوط به گیاه، دو فصل آخر سال دهم و یازدهم را تشکیل می‌دهند.

بخش‌های جدیدی نیز به زیست نظام جدید اضافه شده است مانند تأمین اکسیژن و مواد مغذی قلب که به بخش گردش مواد اضافه شده است.

 

فیزیک:

فصل جدیدی اضافه نشده است. برخی مباحث با هم ادغام شده‌اند و بعضی از قسمت‌های چالش‌برانگیز آن حذف شده است.

فیزیک دهم، در فصل فشار، مباحث جدیدی اضافه شده است که آسان است و دشوار نیستند. فصل چهارم فیزیک دهم با فصل ششم سال دوم دبیرستان مشترک‌اند البته قسمت­هایی نیز از آن حذف شده است.

فیزیک یازدهم که همان فیزیک سوم دبیرستان است. در فصل اول مبحث خازن، قسمت مربوط به اتصال خازن‌ها و به هم بستن خازن‌ها (موازی، متوالی و ترکیبی) حذف شده است. در فصل دوم، مباحث مشترک است به‌جز مدارهای چند حلقه که حذف شده‌اند. فصل ۳ و ۴ سوم دبیرستان ادغام شده و فصل ۳ فیزیک سال یازدهم را تشکیل داده است که البته مباحثی مانند رابطه‌های میدان مغناطیسی سیم راست، میدان مغناطیسی در مرکز پیچه و ضریب خودالقایی حذف شده است.

فیزیک سال دوازدهم، 4 فصل دارد. فصل ۱ حرکت است که مباحثی از جمله شناخت حرکت، سرعت ثابت و حرکت شتابدار را شامل می‌شود و حرکت در راستای قائم، سقوط آزاد و حرکت دوبعدی حذف شده‌اند.

فصل ۲ دینامیک است که انواع نیرو و قوانین نیوتن جزء قسمت‌های مشترک‌اند اما قرقره، سطح شیبدار، حرکت دایره‌ای، لغزش اجسام و دستگاه چند جرم حذف شده‌اند.

فصل 3 حجم بیشتری را به خود اختصاص می‌دهد و درواقع ادغامی از فصل­های 3، 4، 5 و 6 کتاب فیزیک چهارم (پیش ­دانشگاهی) نظام قدیم است. فصل سوم شامل نوسان، امواج مکانیکی، امواج صوتی، امواج الکترومغناطیس و... می‌شود. این مباحث در مقایسه با نظام قدیم بسیار ساده­تر شده است و مسائل دشوار و چالش­برانگیز آن حذف شده است.

فصل ۴ شامل فصل ۷ و ۸ فیزیک چهارم (پیش‌دانشگاهی) نظام قدیم می‌شود. اکثر مباحث مشترک است به‌جز روابط فوتوالکتریک، رابطه انرژی جنبشی و پتانسیل الکترون در اتم هیدروژن و انرژی بستگی هسته.

 

شیمی:

مباحث حفظی شیمی نظام جدید نسبت به نظام قدیم بیشتر شده است. در شیمی نظام جدید مباحث اندکی پراکنده نوشته شده است مثلاً شیمی آلی در فصل ۱ و فصل ۳ یازدهم وجود دارد. خوب است  مباحث مربوط به هم را با هم بخوانید.

مباحثی مثل نحوه تشکیل عناصر، غنی‌سازی ایزوتوپ‌ها، هوای مایع، تقطیر جز به‌جز، لایه اوزون، یون‌های آب آشامیدنی، اثر گلخانه‌ای و شیمیِ سبز، نیاز به توجه زیادی دارد.

مسائل نسبت به نظام قدیم راحت‌تر شده‌اند اما این اصلاً به معنای تست‌های آسان نیست بلکه ممکن است نتیجه کاملاً متفاوت باشد و تست‌های بسیار دشوارتری نسبت به نظام قدیم در کنکور مطرح شود.

 

برای گرفتن مشاوره خصوصی و دریافت خدمات آموزشی ویژه، در سایت ما ثبت نام کنید یا عبارت «مشاوره خصوصی» را به شمارۀ 09375236886 پیام دهید.

دیدگاه خودتان را ارسال کنید